Je zoon is tussen 12 en 17 jaar en voelt zich tijdens het samenwerken niet serieus genomen.
Hij heeft vrienden in de klas. Heeft het naar zijn zin op school. Hij lacht veel, vindt alles gezellig. Maar je ziet ook dat hij over zich heen laat lopen.
Bij een samenwerkingsopdracht vragen ze niet op zijn mening. Of wel, maar reageren ze daar verder niet op. Je zoon geeft het daarom vaak bij voorbaat al op. Hij zit erbij, maar meer voor de vorm. Want het maakt toch niets uit wat hij zegt.
Thuis zit hij gefrustreerd zijn deel te maken van de opdracht, omdat hij of veel meer werk moet doen dan de anderen.
Of omdat hij boos is dat ze niet eens naar zijn idee hebben geluisterd. Want dat was misschien wel veel beter geweest!
Of boos op zichzelf dat hij het niet heeft durven zeggen omdat hij bang was dat ze het een ‘dom idee’ zouden vinden.

Het kan ook zijn dat ze wel naar zijn idee hebben geluisterd maar dat iemand anders in de groep nu net doet of het zíjn idee was en nu met de eer strijkt. Maar dat je zoon hier niets van heeft durven zeggen. Omdat hij denkt dat ze hem toch niet gaan geloven.  Of worden dan misschien wel boos op hem en willen dan nooit meer samenwerken.

Als je zoon iets niet doet wat was afgesproken, dan wordt hij door de andere groepsgenoten erop aangesproken. Maar als iemand anders van de groep zich niet aan de afspraak houdt wordt er niets van gezegd. Je zoon vindt dit niet eerlijk en onrechtvaardig.
Thuis merk je dat hij zich gefrustreerd voelt, maar dat hij niet weet hoe hij dit op kan lossen. Hij laat het maar gebeuren, want hij wil ‘niet moeilijk doen’.
Als ouder heb je hem na een tijdje overtuigd dat hij meer voor zichzelf moet gaan opkomen. En dat hij zelf ervoor kan zorgen dat ze meer respect voor hem gaan hebben. En dat als hij zijn houding verandert dit voor hem zelf ook echt beter zal voelen.

Je zoon voelt hier wel wat voor, maar heeft er geen vertrouwen in dat dit gaat lukken.

Herken je jouw zoon hierin?
Dan kan de weerbaarheidstraining mogelijk ook jouw zoon helpen.
Samen in een groep met leeftijdsgenoten leert je zoon op een handige manier voor zichzelf opkomen die bij hem past. De groep denkt met hem mee hoe hij de situatie anders kan gaan aanpakken om ervoor te zorgen dat ze ook naar hem gaan luisteren.
Met de groep gaat je zoon de situaties die voor hem lastig zijn oefenen. Je zoon gaat in de groep ervaren wát hij kan zeggen op het moment dat iemand met zijn idee ervan door gaat of als iemand hem aanspreekt op iets maar die zelf zich ook niet aan de opdracht houdt. Je zoon weet ook hoe hij kan reageren als de ander onaardig reageert als hij zijn grens aangeeft. Kortom: je zoon is voorbereid op verschillende manieren waarop de situatie in echt zal kunnen gaan lopen. Als je zoon voorbereid is, en dit ook echt geoefend heeft in de groep, dan is de kans groter dat hij in het écht dit ook handig gaat aanpakken en voor zichzelf gaat opkomen.

Op zondag 31 maart 2019 starten de weerbaarheidstrainingen. Er is een groep 12 tot 14 jaar én een groep 15 tot 18 jaar.
Maak nu een afspraak voor een gratis en vrijblijvend doelgesprek om te kijken of deze weerbaarheidstraining ook jouw tiener verder kan helpen.

Ga naar de site om meer informatie te lezen over de weerbaarheidstaining:
https://psycholoogvankaathoven.nl/weerbaarheidstraining-jongeren-nijmegen/

Ken je ouders voor wiens tiener deze training mogelijk handig kan zijn? Tag onder dit bericht gerust deze ouders.

Vragen? Stuur mij een bericht via Facebook of mail naar: info@psycholoogvankaathoven.nl

Misschien zien we elkaar bij het gratis doelgesprek!

Groet,
Rosanne van Kaathoven (psycholoog voor tieners en jongeren)