Ben je op zoek naar een psycholoog voor therapie voor pubers, tieners of jongeren?

Mijn naam is Rosanne en ik ben kinder- en jongerenpsycholoog (universitair opgeleid).
Samen met mijn team begeleid ik je kind graag naar een positieve verandering zodat je kind zich (weer) goed en zeker voelt als hij/zij naar school gaat en omgaat met leeftijdsgenoten.

Trotse pauw helpt tieners, pubers en jongeren die:

    • Onzeker zijn over zichzelf (zelfbeeld): ‘Ben ik wel goed of leuk genoeg zoals ik ben?’, of: ‘Ben ik raar, anders dan anderen?’
    • zich onzeker voelen in contact met leeftijdsgenoten (bv. terughoudend in de klas of terughoudend in het aangaan van nieuwe vriendschappen/contacten)
    • Depressieve, sombere gevoelens: ‘Ik ben niet blij, ik voel me niet gelukkig.’
    • Gevoelens van eenzaamheid: ‘Niemand begrijpt mij, niemand is zoals ik. Of: Niemand ziet mij zoals ik écht ben en zoals ik mij écht voel.’
    • In een vriendschap of in meerdere vriendschappen ergens tegenaan lopen en niet goed weten hoe met deze situatie om te gaan: ‘Wat moet ik nu doen?’
    • Verlies van een contact (vriendschap/relatie, scheiding ouders, verlies dierbare)
    • Vervelende en/of verdrietige ervaring meegemaakt (bv. ongewenst seksueel contact, spijt van seksueel contact, pestervaringen, ervaringen met buitensluiten).
    • Vastzitten in/aan een contact (bv. relatie met een partner die jou niet goed behandelt, maar van wie je ook houdt; een vriend(in) die je eigenlijk los wilt laten maar die je niet wilt kwetsen.
    • Gevoelens van schuld, schaamte, spijt die jou in de weg zitten om blij met jezelf of met je leven te zijn.
    • Gevoelens van boosheid, behoefte aan agressief gedrag.
    • Niet altijd een prettig contact met een of je beide ouders: ‘Ze begrijpen mij niet’, of ‘ze houden geen rekening met mijn gevoelens’. Misschien heb je vaak conflicten met je ouders en kunnen jullie hier samen niet uitkomen.
    • In het contact met een of je beide ouders, je zus/broer, stiefvader/moeder of iemand anders vastlopen: ‘Hoe kan ik hiermee omgaan?’
    • Behoefte aan meer begrip voor jezelf: ‘Ik begrijp mijzelf niet, waarom doe ik dit? Waarom denk en voel ik mij zo?’
    • Onzekerheid over uiterlijk
    • Vragen of onzekerheid over seksuele gevoelens: ‘Is het wel normaal wat ik voel en denk?’
    • Neiging tot vluchtgedrag zoals overeten/emotie-eten, gamen, drugsgebruik, alcoholgebruik, veelvuldige en wisselende seksuele contacten.
    • Moeite met bepaalde keuzes en/of verantwoordelijkheden.
    • Andere redenen…

    In elk geval: hoe klein of groot de vraag of het probleem is waarmee jij zit: Ik sta open voor alles wat jij wilt delen, denk graag met je mee aan wat jij kunt doen om je situatie positief te veranderen en je fijner te voelen over jezelf en/of de situatie waarin je zit.

Mijn visie op therapie voor tieners / jongeren

Wanneer je een probleem hebt of midden in een probleemsituatie zit kun je het gevoel hebben dat je niets aan de situatie kunt doen, ‘dat het nu eenmaal zo is’. Het nadeel van deze overtuiging is alleen dat deze je niet verder helpt. Wanneer je denkt dat jij niets aan jouw situatie kunt veranderen, zal er ook niets veranderen. Ook uit onderzoek blijkt dat het meer helpt om te kijken naar waar je wel invloed op hebt in plaats van het op te geven en te accepteren dat je nu eenmaal ongelukkig of ontevreden bent. Hoe verdrietig of moeilijk de situatie ook is waar je in zit, je hebt zelf (op een bepaalde mate) invloed hoe je met deze situatie omgaat. Ik probeer met je te kijken naar welke mogelijkheden jij zelf hebt om de situatie meer draaglijk en leefbaar te maken of, wanneer het mogelijk is, je probleem op te lossen. Soms is een probleem niet op te lossen en vraagt het leven van je een verdrietige of vervelende gebeurtenis te accepteren en, ondanks alles, toch verder te gaan met je leven.

Groepstraining weerbaarheid

In de weerbaarheidstraining leren tieners en jongeren op een handige manier voor zichzelf opkomen en sociale situatie op een handige manier aanpakken.
Door deze training voelen zij zich (weer) zeker en goed wanneer ze omgaan met klasgenoten en vrienden.
Klik op de knop voor meer informatie. 

Werkwijze

Met tieners en jongeren werk ik in groepsverband en volgens de principes van de cognitieve gedragstherapie (CGT) en de ervaringsgerichte therapie. 
Kort gezegd betekent CGT: Niet de situatie zelf, maar de gedachten die je over die situatie hebt, bepalen hoe jij je voelt. Naar deze gedachten ga jij je ook gedragen. Wanneer je bijvoorbeeld denkt: ‘Ik kan dit niet’, zul jij gedrag laten zien waardoor het je inderdaad niet gaat lukken. We gaan samen jouw denkpatroon meer helpend (positiever/realistischer) maken.
Daarnaast gaan we verschillende (praktische) vaardigheden trainen die jij nodig hebt om de situatie op te lossen, leefbaar te maken of te accepteren (een plaatsje te geven).
Lichaamsgerichte therapie betekent: bewust worden van de signalen die je lichaam je afgeeft en daar naar luisteren. We gaan dan letterlijk in beweging.

Ervaringen van tieners en jongeren met de groepstraining:

Thomas (16 jaar)
Ik merk dat ik nu veel minder twijfel of dat ik wel een goede keuze heb gemaakt. Ik heb geleerd dat twijfelen mag, en dat als je accepteert dat je twijfelt dat je dan minder lastig hebt van het idee dat je veel twijfelt.
Ook heb ik geleerd hoe ik piekergedachten kan omzetten naar een manier van denken waar je wat aan hebt. Ook is het fijn om te horen hoe andere kinderen van mijn leeftijd met dit soort dingen omgaan zodat je merkt dat het best normaal hebt waarmee je zit. Mijn ouders waren eerst eigenlijk op zoek naar iemand met wie ik gewoon 1-op-1 kon praten, maar ze vonden dit. Ik begreep eerst niet zo waarom een groep dan voor mij beter is dan alleen met een iemand (een psycholoog of wat ook) te praten. Maar achteraf ben ik blijf dat ik met de groep mee heb gedaan in plaats van individuele gesprekken.

Isabella (14 jaar):
 Rosanne  is zeg maar een combinatie van een oudere wijze zus en een basischooljuffrouw. Ze is aardig maar zegt ook eerlijk wat zij vindt dat goed voor mij is.
We kwamen erachter dat mijn gevoelens met mij aan de haal zijn en dat ik dan niets anders kan doen dan reageren vanuit mijn emotie. Nu heb ik besloten dat ik de eigenaar ben van mijn gevoelens en dat ik kan beslissen wat ik ermee ga doen. Hoe ik ze ga laten zien aan. Door er zo op een andere manier naar te kijken help mij al.
Dat andere kinderen mij ook echt probeerde te helpen met tips enzo vond ik ook fijn. Niet dat hun tips altijd zo makkelijk waren om ook echt te doen, maar dat ze hun best doen om mij te helpen is al fijn op zich. 🙂 

 

Vera (15 jaar):
Ik wilde gewoon iemand tegen die ik alles kon vertellen, Ik vertrouw niet zo makkelijk mensen meer doordat ik vaker teleurgesteld ben geweest door zogenaamde vrienden. En als ik het tegen mijn ouders vertelde maakten ze zich altijd te veel zorgen en hielden er dan niet over op. Ik wilde mijn ouders niet verdrietig maken dus vertelde hen de dingen maar niet meer. Ik ben eerst een paar keer individueel bij Rosanne geeft en daarna heb ik de groepstraining gedaan. Ik was eerst even voorzichtig maar daarna voelde ik dat de kinderen in de groep heel aardig zijn. En dat we elkaar kunnen vertrouwen. Ik vond het fijn om te merken dat ze het voor mij echt vervelend vonden (waar ik mee zat), maar dat ze het voor zichzelf niet vervelend vonden dat het voor mij vervelend was. Wat bij mijn ouders dus wel zo is. Snap je?

Jonas (18 jaar):
Ik heb al lang verkering maar we zijn beide jaloers als de ander aandacht krijgt, en ik wist niet zo goed wat normaal is en hoe je daarmee om moet gaan. Met vrienden heb je het toch niet snel over dat soort dingen. Of in elk geval niet echt op een diepgaande manier dat je er echt wat aan hebt. Meisjes onder elkaar doen dat toch veel sneller. Ik vond het daarom prettig om van andere meisjes te horen hoe ik het beste hiermee om moest gaan. Ze waren heel eerlijk, maar wel op een lieve manier. Ik heb nu veel meer zelfvertrouwen gekregen in het omgaan met meisjes in het algemeen.

Is een groepstraining voor jouw kind nog een stapje te ver?

Ik geloof in de kracht van groepstherapie en groepstrainingen. Zeker als het gaat om hulpvragen die gaan over sociale interactie/ sociale vaardigheden/ assertiviteit.
Toch kan het zijn dat een groepstraining nog net een stapje te ver is voor een kind. In dat geval is een kind samen met een of zijn/haar beide ouders van harte welkom voor een of een paar individuele sessies. Vaak is een tiener daarna eraan toe en klaar om over te stappen in de weerbaarheidstraining.
Als tieners het zelf fijn vinden om voorafgaand aan de start van de weerbaarheidstraining nog een of een paar keer individueel met mij en zijn/haar ouder(s) te werken dan kunnen we hierover overleggen tijdens het gratis kennismakingsgesprek voor de weerbaarheidstraining.

Groepstraining weerbaarheid

In de weerbaarheidstraining leren tieners en jongeren op een handige manier voor zichzelf opkomen en sociale situatie op een handige manier aanpakken.
Door deze training voelen zij zich (weer) zeker en goed wanneer ze omgaan met klasgenoten en vrienden.
Klik op de knop voor meer informatie. Je kunt daar ook het gratis kennismakingsgesprek aanvragen.

Trotse Pauw is aangesloten bij deze beroepsverenigingen: