‘Mijn kind kan thuis goed voor zichzelf opkomen maar laat zich op school ondersneeuwen.
HOE KAN DIT?’

Deze vraag stelde een moeder van een meisje (15 jaar) mij tijdens ons kennismakingsgesprek.

Ze zegt:
‘Ik herken mijn kind soms niet.
Dan denk ik:
Is dat meisje die daar alleen staat op het schoolplein diezelfde die gisteren nog haar broertje een mep had verkocht en in het hele huis hoorbaar was?!
Ik vraag mij als moeder dan ook echt af:
Kan ze nu wel of niet voor zichzelf opkomen?’

Ik hoor vaker van ouders dat hun tiener thuis prima voor zichzelf kan opkomen, maar dat hij op school ineens in elkaar kruipt. Zich onzeker gedraagt. Niet durft. Niet zichzelf is.

Hoe kan het dat je tiener zich thuis prima weet te beschermen en zichzelf te verdedigen, maar op school zichzelf laat ondersneeuwen?

Ik deel de 3 redenen die dit verschil kunnen verklaren:

Reden 1

De liefde van je ouders is onvoorwaardelijk. Je kind voelt zich veilig om voor zichzelf op te komen, er zijn geen grote risico’s aan verbonden.
Daarom kan je kind ook op een onrechtvaardige manier thuis voor zichzelf opkomen.
Op school is de aandacht en de acceptatie voorwaardelijk.
Evenals de mate van populariteit.

Reden 2

Thuis kan hij de reactie van zijn broers/zussen/ouders voorspellen. En weet daarom ook van tevoren al hoe hij daarop kan reageren.
Op school is de reactie van de ander nog een verassing. Want hoe zal Maria of Huub reageren als hij nee zegt?
Iedereen is anders. Dus een reactie is niet voorspelbaar.

Reden 3

Thuis gaat het in een 1-op-1 situatie. Je kind geeft zijn grens aan naar bv. zijn broertje.
Op school heeft hij te maken met een heel groepsproces. Wanneer hij tegenover Maria zijn grens aangeeft, kunnen er reacties komen van andere kinderen. Hij weet van tevoren niet van wie, en wat deze reacties gaan zijn. Hij voelt zich onzeker en neem daarom het risico maar niet.

–>> Hierdoor neemt hij het risico maar niet en kiest ervoor om zich onder te laten sneeuwen.

Nu lijkt dit de veiligste weg, maar dit is het niet. Want kinderen die ‘makkelijk’ zijn worden niet ‘leuk’ gevonden in de klas.

Een kind dat zichzelf laat zien en grenzen aangeeft, dat vinden andere kinderen fijn.
Dan zegt je kind daarmee: ‘Ik ben iemand waarmee je rekening houdt’.

En kinderen willen vrienden zijn met kinderen die zichzelf respecteren.

Gun jij je tiener om ook op school voor zichzelf op te komen op een handige manier?
Maak dan een afspraak voor een gratis doelgesprek in de praktijk om te kijken of de weerbaarheidstraining ook jouw tiener kan helpen.

De weerbaarheidstraining bestaat uit 7 groepsbijeenkomsten op de zondag in de regio Nijmegen. De meeste tieners komen van ver en zeker niet uit de regio Nijmegen.

Je tiener kan in 2019 op verschillende data starten met de training. Er is een groep 12 tot 14 jaar en een groep 15 tot 18 jaar. 

Kijk voor meer informatie over de training op deze pagina.

Of mail naar info@psycholoogvankaathoven.nl voor meer informatie.