Marloes (16 jaar) zat in haar 2de jaar van haar MBO-opleiding.
Ze liep sinds een paar weken stage.
Het was haar eerste stageplek.
De plek waarop ze stage liep was niet helemaal haar ding, maar ze probeerde het beste ervan te maken.
School wilde dat ze ervaring opdeed bij verschillende bedrijven, en daar kon ze zich wel in vinden.
Ze stond er dus voor open om ervoor te gaan.
Ze voelde zich nog wel wat onzeker op haar stage, maar goed, dat hoorde er ook wel bij. Toch???

Toen kwam haar eerste gesprek met haar stagebegeleider van school.
Dit was haar eerste echte gesprek dat ze had over hoe het ging en hoe ze functioneerde.
Ze had zelf ook wel door dat ze nog veel moest leren en dat heus nog niet alles goed ging. Maar daarvoor is een stage toch ook bedoeld. Of niet??

Tijdens het eerste functioneringsgesprek kreeg ze binnen een paar minuten te horen dat de stage zou worden afgebroken. Ze functioneerde namelijk niet goed op stage.
Marloes wist niet wat ze hoorde.
Ze had nog nooit echt feedback gehad!
Als ze iets fout deed, waarom heeft niemand haar hier dan op gewezen?
Waarom kreeg ze geen kans om zich te verbeteren?

Na het gesprek kon ze niet echt bevatten wat er gebeurd was.
Haar ouders begrepen hier ook niets van.
Het is haar eerste stage. Wordt dan serieus verwacht dat je daar dan als voorbeeldige werknemer meedraait?

School regelde een nieuwe stageplek voor Marloes.
Maar ze had weinig vertrouwen meer dat ze dit zou aankunnen.
Van haar zelfvertrouwen was door de enorme tegenslag nog maar een beetje over.
Ze durfde niet meer te beginnen aan de nieuwe stageplek.

Op dit moment heeft de opleiding Marloes haar ouders gewezen op de weerbaarheidstraining die ik geef aan tieners en jongeren.
Na het kennismakingsgesprek werd Marloes erg enthousiast en heeft zich aangemeld voor de training.

De doelen waaraan ze graag wilde werken waren:
1. Ik ga handig om met (negatieve) feedback die ik krijg van volwassenen op stage/werk. Ik stel vragen ter verduidelijking en ik kom voor mijzelf op als ik het niet eens ben met de feedback.
2. Ik heb er vertrouwen in dat de nieuwe stage mij goed afgaat. Als er dingen gebeuren die tegenzitten, dan ga ik hier goed mee om.
3. Ik leer van alles wat er mis ging in de vorige stage en neem dat mee naar mijn volgende stage

Het is inmiddels een half jaar geleden dat Marloes meegedaan heeft met de weerbaarheidstraining.
Het gaat goed met Marloes.
De tweede stage heeft ze succesvol afgerond.
Deze stageplek was ook niet helemaal haar ding.

‘Maar’, zei ze ‘ik moest toch altijd alles positief bekijken? Nou, nu weet ik in elk geval dat dit ook mijn ding niet is. En hoe meer ‘nee dit niet’ ik verzamel, hoe dichter ik bij de ‘ja, dit is het!’ kom. Aan dat zinnetje denk ik nog vaak terug. Dat zei je een keer bij de groepsbijeenkomst.
‘Ohja, en wat ik nu ook geleerd heb is dat ook al is iets niet helemaal mijn ding, ik heb dus serieus wel het doorzettingsvermogen om het dan gewoon af te maken! Dat is toch ook wat waard!’

Heb jij ook een tiener die meer zelfvertrouwen kan gebruiken op school, stage of werk?
Maak nu een afspraak voor het gratis kennismakingsgesprek om te kijken of de weerbaarheidstraining ook jouw tiener kan helpen.
Klik HIER voor meer informatie over de weerbaarheidstraining voor tieners en jongeren.