Je dochter (14) ziet ertegen op om naar school te gaan.
Niet vanwege de vakken, maar vanwege haar klas.
In haar klas zit namelijk een meisje waarmee ze tot voor kort beste vriendinnen is geweest.

Al vanaf de eerste klas gingen ze met elkaar om. Je was in het begin verbaasd omdat het een heel ander type kind is dan je eigen kind. Maar je vond het fijn dat je dochter een leuke vriendin had gevonden. Want dat is voor je dochter niet altijd even gemakkelijk geweest: een leuke vriendin vinden in de klas.

Na een paar jaar begon vriendschap te barsten.

Je dochter weet zelf ook niet precies waar het mis is gegaan. Maar binnen een paar weken deed haar vriendin ineens heel anders tegen haar. Ze negeert je dochter. Heeft haar uit een whatsapp groep gezet. Stuurt flauwe berichten via social media over je dochter. Gaat ineens praten met meisjes uit de klas over je dochter, met wie ze normaal nooit contact had.
Loopt langs je dochter en kijkt haar met een ‘poker-face’ langer aan dan ‘normaal’ is.

Je dochter is een gevoelige meid. Ze is verdrietig omdat haar vriendschap over is. Maar ook boos omdat ze niet snapt dat iemand waarmee je vroeger zo goed bevriend bent geweest, zo met je om kan gaan.
Je dochter is bang dat deze meid iedereen in de klas tegen haar op zal stoken. Ze is namelijk populair in de klas, en je dochter niet. En dat zou heel erg zijn. Want dan heeft je dochter niemand meer in de klas om mee om te gaan.

Herken je in deze omschrijving je eigen kind?
Je hebt misschien dan ook al contact met de mentor van je dochter opgenomen en gemerkt dat dit niet echt hielp. Je merkt ook dat je niet meer weet hoe je dochter nu verder kan helpen. Je wilt niet dat je dochter iedere dag vol stress en zorgen naar school moet gaan. En je wilt niet dat je dochter denkt dat er iets mis met haar is en dat ze zichzelf dingen kwalijk gaat nemen.

Wat je je dochter gunt is dat ze stevig in haar schoenen staat. Dat ze om kan gaan met deze situatie. Dat ze zichzelf niet gek laat maken door angstige gedachten zoals dat de hele klas tegen haar zal gaan zijn. Dat je dochter gaat kijken naar hoe ze zichzelf opstelt in de klas en in het contact met haar voormalige vriendin. Wat kan ze zelf veranderen in wat ze doet of niet doet zodat ze een stevige indruk maakt op haar voormalige vriendin. Dat ze het zelfvertrouwen voelt om met haar voormalige vriendin het gesprek aan te gaan om te kijken of ze ervoor kan zorgen dat ze op z’n minst normale klasgenoten van elkaar kunnen zijn en er geen ‘groot gedoe’ meer is. Dat ze zichzelf ziet als een leuke meid die er vertrouwen in heeft dat er in de klas andere meiden zitten met wie ze contact kan gaan maken. Dat je dochter haar aandacht niet meer richt op het uitzoeken van wat haar voormalige vriendin allemaal aan het doen is om haar te kwetsen.

Kan je dochter hier wel wat hulp bij gebruiken?
Dan is ze van harte welkom om mee te doen met de weerbaarheidstraining speciaal voor tieners.
Op zondag 31 maart 2019 starten er nieuwe groepen.
Er is een groep voor tieners 12 tot 14 jaar én een groep 15 tot 18 jaar.
Ik nodig je dochter en jou graag uit voor een gratis en vrijblijvend doelgesprek om te kijken of deze weerbaarheidstraining ook jouw dochter verder kan helpen.
Je kunt via mijn site dit gratis gesprek aanvragen.
Je kunt hier meer informatie lezen over de weerbaarheidstraining:
 https://psycholoogvankaathoven.nl/weerbaarheidstraining-jongeren-nijmegen/

Er kunnen per groep max. 8 tieners meedoen.
Per groep zijn er 2 trainers: een psycholoog (dat ben ik), en een jongerencoach.

Als je vragen hebt over de weerbaarheidstraining stuur mij dan gerust een mail:
info@psycholoogvankaathoven.nl

Het is mijn missie dat tieners zich zelfverzekerd en fijn voelen in het contact met leeftijdsgenoten. Dat ze voor zichzelf kunnen opkomen als dat nodig is, en dat ze zichzelf durven zijn.

Misschien tot ziens!

Groet,

Rosanne van Kaathoven (psycholoog voor tieners en jongeren)