Maar hoe weet ik of ze mij écht leuk vinden.

In de tienergroep brengt Anna (12) in:
‘Ik zit dit jaar een nieuwe klas. Ik ken een ander meisje van de basisschool, maar daar had ik niet zoveel mee. Bijna niemand uit de klas kende elkaar nog.’
“Ik wil graag weten of ze mij écht leuk vinden. En niet gewoon ‘oke’. “
‘Want ze praten wel tegen mij en ik kan er gewoon bij gaan staan enzo.  Maar misschien doen ze dat gewoon omdat ze mij ‘wel oke’ vinden om erbij te hebben, maar dat ze mij niet écht leuk vinden. Zo van dat ze echt blij zijn als ik er ook ben. ‘

De vraag van mij aan de groep was toen: hoe merk je dat iemand je écht leuk vindt om wie jij bent?

‘Dat ze mij gaan zoeken in de pauze als ik er niet bij sta’,  zei Veerle.
‘En dat ze naar mij toe kom en uit zichzelf gaan praten over iets dat ze aan mij vertellen’ zei Ellen.
Anna: ‘Dat als je iemand moet kiezen dat ze dan mij kiezen. Bv voor samenwerken in de klas of samen fietsen. Of vragen voor afspreken na school’.

Ik reageerde: Ah, ja, dat iemand je gaat zoeken of je vraagt ergens voor is natuurlijk super leuk. Heb jij deze dingen zelf ook al bij iemand speciaals gedaan waarvan jij denkt die vind ik écht leuk?’

Anna: ‘Nou ja, wel naast die persoon gaan staan steeds en groeten. Maar er was nog geen moment dat ik voor haar kon kiezen ergens voor, dus dat nog niet. En zoeken was nog niet echt nodig. Het was ook zo van ik wil niet te enthousiast lijken, geen stalker ofzo. Dus als ze er niet stond ben ik haar niet gaan zoeken. Ja met mijn ogen wel, maar niet dat zij het doorhad.’
‘Oke, dus eigenlijk heb jij ook niemand laten merken dat je die persoon écht leuk vind’, zei Thijs.
‘Ik doe dat wel hoor. Dan roep ik zo van: heey Saar, waar zat jij nu!!’ Dan merkt Saar echt wel dat ik haar echt leuk vind. Doe jij ook zoiets? Zei Saar.
‘Nee… we kennen elkaar ook allemaal pas net he. Ik wil ook niet dat iemand merkt dat hij haar echt leuk vindt en dan vind zij mji niet en dat is dan voor schut. Dus ik laat het gewoon een beetje voorzichtig merken en niet dat het er zo dik boven op ligt. Want dan loopt ik niet zo’n risico snap je?’
‘Ja ik snap dat wel’, zei Ellen.  ‘Maar misschien doet die ander dat ook wel. Met ogen jou zoeken maar jou niet zo duidelijk laten merken omdat ze ook even wil inschatten of jij haar ook wel leuk vindt voordat ze het openlijk laat merken’.

“Dus eigenlijk moet je gewoon doorgaan met wat je doet en even afwachten’, zei Veerle. ‘En zelf dan wel iets meer enthousiast gaan doen dan je nu doet, en dan kijken of zij dat ook doet’.
Anna: ‘Maar eigenlijk heb ik niet speciaal 1 iemand in mijn hoofd. Maar ik wil gewoon 1 of 2 mensen die mij echt leuk vinden.
Ellen: ‘Heb je zelf al 2 mensen in je hoofd die jij écht leuk vindt?’
Anna: ‘nou een paar lijken mij wel wat maar ik moet ze nog beter leren kennen’.
Ellen: ‘Ja maar dan is het toch logisch dat zij jou ook beter moeten leren kennen voordat zij weten of zij jou écht leuk vinden… want dat heb jij zelf ook. Ik denk dat je gewoon erop moet vertrouwen dat als ze je nu gewoon leuk vinden dat dat vanzelf verandert naar super leuk haha.
Timo: Ja, maar je moet dan wel gezellig doen enzo. Niet alleen gaan zitten wachten. Anders ben je echt niet super leuk. Je moet wel super leuk doen dan he haha.

Ik vroeg: ‘Welke opdracht kunnen we Anna deze week geven?’
Met de groep bedachten we welke opdracht Anna deze week een stapje richting een van haar doelen zal brengen. Haar doel is: een paar goede contacten in de klas maken.

Gun jij jouw tiener dat hij zich fijn en zeker voelt en zichzelf durft te zijn in het contact met leeftijdsgenoten?
Op zondag 31 maart 2019 starten nieuwe groepen weerbaarheidstraining voor 12 tot 14 jaar én 15 tot 18 jaar.
Maak nu een afspraak met mij (Rosanne) voor een gratis doelgesprek om te kijken of deze training ook jouw tiener verder kan helpen.
Kijk op mijn site voor meer informatie en vraag hier het gratis doelgesprek aan.