Je zoon (15) durft geen vragen te stellen in de klas.
Hij is serieus met school bezig, let goed op.
Maar als de docent vraagt wie het antwoord weet, dan steekt hij nooit zijn vinger op.
En als hij een vraag heeft dan wacht hij net zolang totdat iedereen uit de klas is om het de docent te vragen. Of hij vraagt het gewoon niet.

Maar dan mist hij soms belangrijke informatie waardoor hij niet verder kan met zijn huiswerk of niet goed kan leren voor een toets.

Als hij nu die vraag wel had durven stellen dan had hij gewoon verder gekund.

Als je het gesprek met je zoon aangeeft komt de aap uit de mouw. Je zoon is bang dat anderen het dom vinden wat hij vraagt. Want dadelijk is het bijvoorbeeld nét uitgelegd en heeft hij het net gemist. Dan staat hij dus mooi voor schut. Of hij stelt een vraag die iedereen allang weet. Dat ze denken: ‘Wéét jij dat niet, wat dom zeg’.
Of dat hij een vraag stelt die niet duidelijk overkomt. Dat de docent en iedereen in de klas denkt: ‘umm waar héb je het over?’

Je probeert je zoon gerust te stellen door te zeggen dat het allemaal wel mee zal vallen. Dat ze het echt niet dom zullen vinden. Dat ze zelf ook vragen stellen. Dat je niet voor niets op school zit: daar ben je om te leren. Fouten maken hoort erbij. Etc. etc…

Maar je merkt dat je zoon meer nodig heeft voordat je zoon vragen durft te gaan stellen in de klas.
Het is bijvoorbeeld nodig dat hij zich niet onzeker gaat voelen als hij vanuit zijn ooghoeken iemand ziet zuchten of lachen net nadat hij een vraag heeft gesteld. Jij weet als ouder dat die persoon écht niet om jouw zoon moest lachen, maar jouw zoon vat het persoonlijk op.

Herken je jouw tiener in bovenstaand verhaal?
Gun je dat je tiener zich zelfverzekerd voelt in de klas waarin hij zit? Wat ook betekent dat hij gewoon de vragen durft te stellen die hij heeft.

Dan kan het voor je tiener handig zijn om mee te doen met de weerbaarheidstraining die ik geef. Mijn naam is Rosanne en ik ben psycholoog voor tieners en jongeren. In de groepstraining die ik geef leert je tiener samen met max. 7 andere leeftijdsgenoten op een handige manier voor zichzelf op te komen. Alle deelnemers hebben hun eigen doelen waar ze in willen groeien.
Onder begeleiding van 2 trainers (ik en mijn collega) helpt de groep elkaar verder.
Je tiener krijgt praktische handvatten om met situaties die voor hem/haar uitdagend of spannend zijn om te gaan. We gaan ook kijken naar een manier van denken die je tiener helpt om te doen wat hij wilt doen.

Maak nu een afspraak voor een gratis en vrijblijvend doelgesprek met mij (Rosanne, zie foto) om te kijken of deze weerbaarheidstraining ook jouw tiener verder kan helpen.

Klik HIER om meer te lezen over de weerbaarheidstraining en om het gratis gesprek aan te vragen.

Op zondag 31 maart 2019 starten de er nieuwe groepen. Er is een groep 12 tot 14 jaar én een groep 15 tot 18 jaar.

Het is mijn missie dat tieners zich zelfverzekerd en fijn voelen in het contact met leeftijdsgenoten. Dat ze voor zichzelf kunnen opkomen als dat nodig is, en dat ze zichzelf durven zijn.

Misschien tot ziens!

Groet,

Rosanne van Kaathoven (psycholoog voor tieners en jongeren)