Assertiviteitstraining jongeren Nijmegen!

Hoi!

Hier vind je alle informatie over de assertiviteitstraining / weerbaarheidstraining voor jongeren in de regio Nijmegen (maar de meeste jongeren komen van veel verder weg dan uit Nijmegen..)

Neem gerust een kijkje of het je wat lijkt. ūüôā¬†

Deze training is speciaal voor tieners en jongeren 12 tot 18 jaar

We starten op verschillende data in 2019.
Doe jij ook met ons mee?

Voel je je onzeker of durf je niet helemaal jezelf te zijn wanneer je omgaat met leeftijdsgenoten?

In deze weerbaarheidstraining leer je voor jezelf op te komen zodat je je zelfverzekerd
en relaxed voelt wanneer je omgaat met je klasgenoten en je vrienden.

 

Bekijk hieronder even of je je in 2 of meer van onderstaande uitspraken herkent.
Wanneer dit zo is dan is de weerbaarheidstraining ook iets voor jou.

 

 

 

AARDIG

Wil je heel graag aardig gevonden worden door je vrienden en klasgenoten? En doe je daardoor weleens iets tegen je zin in? Of laat je daardoor anderen dingen doen of zeggen die je eigenlijk niet tof vindt?

NEGATIEF DENKEN

Denk je vaak negatief over jezelf, of over anderen? Denk je vaak dat anderen het express doen of denk je dat het allemaal toch niets uitmaakt wat jij doet of zegt? Kortom: merk je dat jouw manier van denken je niet helpt om verder te komen?

MENING GEVEN

Durf je vaak je mening niet te geven omdat je bang bent dat de ander boos of verdrietig gaat worden? Of twijfel je zo aan je mening dat je denkt dat je hem maar beter niet kunt geven ‘want hij is vast toch raar’.¬†

SAMENWERKEN

Heb je met samenwerken op school het gevoel dat anderen geen rekening met jouw idee√ęn¬†of wensen houden?
Denk je vaak: ‘laat maar, het maakt toch niets uit wat ik zeg’.
Of merk je dat anderen je niet serieus nemen wanneer je iets zegt.

OMGAAN MET FEEDBACK

Weet je niet goed hoe je kunt reageren op kritiek? Of wanneer iemand ergens niet mee eens is?
Ook wanneer jij wilt zeggen wat je ergens van vindt vind je dit lastig. Je voelt je onzeker omdat je niet weet hoe je dit aan kunt pakken of omdat je niet weet hoe de ander zal gaan reageren.

ANDERS VOELEN

Voel je je soms anders dan andere kinderen in je klas? Voel je soms dat niemand je begrijpt? Dat je de enige bent die zo denkt zoals jij denkt? Voel je je soms daardoor alleen?
Durf jij niet altijd jezelf te zijn omdat je denkt dat je dan niet goed of leuk genoeg bent?

CONTACT MAKEN

Wil je graag meer contact maken met je klasgenoten of nieuwe vrienden maken? Maar weet je niet goed hoe je op hen af kan stappen? Hoe je een gesprek moet starten en dan ook nog draaiende moet houden. Wat zeg je precies? Hoe reageer je als de ander dit of dat zegt of doet? Denk je soms: dadelijk hebben ze geen zin in mij, dus ik kan er beter maar niet bij gaan staan?
Weet je niet goed hoe je mee moet doen met een groepsgesprek en sta je er wel tussen maar ben je erg stil?

GRENZEN

Weet je niet goed hoe je ‘nee’ kunt zeggen? En ervoor kunt zorgen dat je klasgenoten of vrienden stoppen met iets dat jij niet leuk vindt?
Misschien maken ze wel een onaardige opmerking die bedoelt is ‘als grapje’, maar die jij helemaal niet grappig vind?
Misschien bedoelen ze het leuk maar heb je er geen zin in maar weet niet goed hoe je ‘nee’¬† kunt zeggen zonder hen te kwetsen?

GESPREK VOEREN

Twijfel je over wat je moet zeggen in een gesprek? Weet je niet goed hoe je kunt reageren als iemand dit of dat zegt?
Valt een gesprek vaak stil en voel je je dan heel ongemakkelijk? Ben je dan ook bang dat die ander jou saai vindt en wegloopt van het gesprek? Ben je bang dat je een verkeerde indruk maakt en dat anderen niet zien wie jij eigenlijk echt bent?

MIDDELPUNT STAAN

Ben je super zenuwachtig wanneer je een presentatie moet houden voor de klas?
Durf je geen antwoord te geven of een vraag te stellen in de klas omdat iedereen het kan horen en het misschien wel heel raar is wat je zegt of vraagt?

 

Wat levert meedoen met de weerbaarheidstraining jou op:

 

GRENZEN

Je weet hoe je jouw grenzen op een handige manier kan aangeven en bewaken. Je kan grenzen aangeven op een manier waardoor de ander niet boos of verdrietig wordt. En wanneer dit wel het geval is, dan kan je hiermee handig omgaan.
Je laat hierdoor aan anderen zien dat je de moeite waard bent om respect voor te hebben.
Je¬†kan ‘nee’¬† zeggen en zorgen dat anderen met onaardige opmerkingen stoppen.

MENING GEVEN

Je kan aandacht vragen voor jouw idee of mening tijdens het samenwerken of omgaan met leeftijdsgenoten.
Je voelt dat jouw mening ertoe doet en dat anderen het prettig vinden dat je jouw mening geeft en ook meedenkt.
Je weet hoe je jouw mening op een handige manier kan geven, ook op het moment dat anderen het niet eens met jou zijn.

CONTACT MAKEN

Je kan zelf een gesprek starten met iemand anders. Ook kan je bij een groep gaan staan en invoegen in het gesprek. Je voelt je zelfverzekerd over jezelf en over dat anderen het leuk vinden dat je erbij staat. Je weet wat je kan zeggen en hoe je kan reageren in het gesprek.

JEZELF ZIJN

Je durft jezelf meer te zijn en te laten zien. Je voelt dat anderen het leuk en prettig vinden wanneer je jezelf bent. Je weet nu dat je niet de enige bent die zit met twijfels en onzekerheden over jezelf en dat er niets mis met jou is.

POSITIEF DENKEN

Je kan denken in mogelijkheden en oplossingen. Wanneer je een probleem hebt, dan kan je jouzelf helpen door positief te denken. Je kan je negatieve gedachten ombuigen naar positieve gedachten. Positief denken helpt jou om stappen te nemen die goed voor jou zijn. 
w

FEEDBACK

Je kan leeftijdsgenoten op een handige manier feedback geven. Ook kan je goed omgaan wanneer je feedback krijgt.
Je wordt niet onzeker van feedback, maar gebruikt het op een positieve manier om vooruit te komen. Wanneer je het niet eens is met feedback dan kan je dit makkelijker naast je neerleggen.

STOOTJE

Je kan tegen een stootje. Je bent niet meer zo snel in paniek, onzeker of van slag wanneer iemand stom of raar tegen je doet. Je blijft bij jezelf.

MIDDELPUNT STAAN

Je kind durft een vraag te stellen in de klas, een antwoord of mening te geven die iedereen kan horen en een presentatie te houden voor een groep. Hij weet wat hij kan doen wanneer hij zich onzeker voelt of wanneer hij twijfelt aan zijn mening of presentatie. 

 

Tijdens de groepsbijeenkomsten leer je praktische vaardigheden die je nodig hebt om je doelen te bereiken.
Je krijgt meer zelfvertrouwen doordat je oefent in de groep met dingen of situatie die voor jou lastig zijn.
En het voelt goed omdat je merkt dat je in deze groep gewoon jezelf kan zijn. Want als je dat in deze groep kan, dan denk je: ‘Dan lukt het mij ook wanneer ik omga met andere leeftijdsgenoten, bijvoorbeeld op school of je sport’.

De training start op:

verschillende zondagen in 2019

Praktisch

Data

We starten op verschillende data in 2019.
De training bestaat uit 7 groepsbijeenkomsten. Deze zijn 1 x in de 2 weken op de zondag.

Tijden

Tijdstip 12 tot 14 jaar: 10:00 tot 13:00

Tijdstip 14 tot 18 jaar: 14:00 tot 17:00

Locatie

De training wordt gegeven:

Praktijk Trotse Pauw

Burg. Geradtslaan 4

6641 ZX Beuningen

(naast Nijmegen)

Hieronder zie je 2 video’s¬†van 2 oefeningen die we in de groep gedaan hebben.¬†

 

Denk je dat de weerbaarheidstraining ook wel iets voor jou is?
Leuk!

Je ouders kunnen hieronder op de button klikken om het gratis doelgesprek aan te vragen.
Het doelgesprek is met jou, en een of beide ouders en met mij, Rosanne.
Tijdens het doelgesprek gaan we kijken of de training ook jou kan helpen.
Na het doelgesprek beslist je zelf of je ook mee wilt doen met de training.
Het doelgesprek duurt 45 minuten en is in de praktijk (waar ook de training zal gaan zijn).

Programma

R
7 groepsbijeenkomsten

De training bestaat uit 7 groepsbijeenkomsten. Er zitten max. 7 andere leeftijdsgenoten in jouw groep. Er is een groep voor 12 tot 14 jaar en 14 tot 18 jaar.
Per groepsbijeenkomst staat een thema centraal. Rondom dit thema doen we opdrachten en oefeningen. Soms met de hele groep, soms in 2-tallen, 3-tallen of 4-tallen. 
Je werkt tijdens de training samen met je groepsgenoten aan je eigen doelen zoals we die bij het doelgesprek gaan opstellen samen. 
Je brengt zelf situaties of vragen in die je graag wilt oefenen of waar je graag aandacht aan wil besteden.¬†De groepsgenoten helpen elkaar verder. Het zijn nuttige maar ook leuke groepsbijeenkomsten. Het is niet zoals school ūüôā¬†

R
Individueel gedeelte:

Je komt na 3 groepsbijeenkomsten samen met een of je beide ouders voor het tussentijdse gesprek.
We gaan dan kijken hoe het ermee gaat.
Na de training hebben we het eindgesprek. Dat is ook samen met een of je beide ouders.

  • Doelgesprek (45 min)
  • Tussentijds gesprek (1 uur)
  • Eindgesprek (45 min)

Wie zijn de trainers?

Hoofdtrainer ben ik: Rosanne van Kaathoven (1986) en ik ben psycholoog voor kinderen en jongeren
(links op foto)
Deze weerbaarheidstraining geef ik sinds 2016 samen met Holly Janssen. (rechts op foto)

Zij is jongerencoach en heeft gewerkt als maatschappelijk werkster.

De training bestaat uit:

  • 7 groepsbijeenkomsten¬†van 3 uur op de zondag
  • Werkboek waarin je aantekeningen maakt tijdens de groepsbijeenkomsten
  • Voor iedere¬†groepsbijeenkomst een video met¬†praktische tips rondom de thema’s
  • Tussentijdse individuele sessie met jou en je ouder(s) (1 uur)
  • Eindgesprek met jou en je ouder(s) (45 min)

 

Wat vonden tieners ervan die eerder hebben meegedaan?

Mijn moeder vertelde mij over deze training. Ik had er eerst niet zo’n zin in omdat het op de zondag is. En dan moet ik ook huiswerk maken, want op de zaterdag doe ik aan hockey.
Toen dacht ik bij mijzelf: het zijn maar 7 zondagen, en dan is het maar 3 uur. De zondag heeft meer uren dan 3 ūüôā
Ik ben super super blij dat ik mee heb gedaan.
Ik vond de groep erg leuk en ik vond het heel fijn dat iedereen elkaar goed begreep. Iedereen wilt het beste voor elkaar en elkaar helpen.
Ik heb veel gehad aan de tips van de anderen. Ook vond het ik het leuk om de oefeningen te doen. We hebben ook best veel gelachen. Ik heb met een meisje via de app nu nog steeds contact. We hebben al een keer samen afgesproken.
Waarom ik meedeed?
Mijn vriendin op school deed vaak echt onaardig. Ze dacht denk ik dat ik het niet zo erg vond, maar dat was het wel. Ik liet nooit merken dat ik er mee zat. Nu weet ik hoe ik het beste kan reageren wanneer ze weer iets zegt dat mij verdrietig maakt. Ik voel me nu sterker en durf er gewoon wat van te zeggen. Ik ben ook niet bang meer dat ik haar kwijtraak of dat ze boos wordt wanneer ik er iets van zeg. Want als dat zo is: dan is ze gewoon geen goede vriendin. Dus dat. ūüôā Ik zou zeggen: gewoon meedoen, het is erg leuk en je leert echt veel!!

 

Vera

meisje (13)

Mijn ouders waren al een tijdje op zoek naar iets voor mij. Toen vonden ze deze training. Het leek mij wel geinig om mee te doen.
Ik heb er veel van geleerd. Ik weet nu wat ik kan zeggen wanneer ze weer van die flauwe grappen met me uithalen zoals met hun voeten op mijn stoel zitten of mijn tas verstoppen. Niet dat ik gepest werd ofzo, want het zijn gewoon wel vrienden van me. Maar ze dachten dat ik het wel grappig vond ofzo. Want ik lachte gewoon een beetje mee omdat ik niet wilde laten merken dat het mij raakte. Maar nu weet ik dat dat juist ervoor zorgt dat ze juist doorgaan. Want dan denken ze dat je het ziet als een spelletje. Ik weet nu hoe ik kan reageren op een manier dat ze me geen aansteller of zeikerd vinden, maar wel dat ze gewoon stoppen. En dat ik gewoon op mijn stoel kan zitten en niet een half uur naar mijn tas moet gaan zoeken.

 

Timo

Jongen (14)

Mijn ouders waren eerst op zoek naar een psycholoog waar ik gewoon alleen gesprekken mee zou gaan voeren. Toen kwamen ze met dit. Ik zag er eerst echt tegenop omdat het in een groep is, en dat is nu juist iets waar ik niet goed in ben, haha!
Rosanne heeft mij overtuigd dat het dan juist goed is om in de groep mee te doen: omdat ik dan zou merken dat het helemaal niet zo eng is. Ik ben achteraf erg blij dat ik mee heb gedaan met de weerbaarheidstraining. Ik heb nu niet meer het gevoel dat er iets mis met mij is of dat ik raar ben. Ik ben goed zoals ik ben. Ik vond het echt fijn om gesprekken te hebben met de groep. De andere deelnemers in de groep waren op het eerste gezicht heel anders dan ik. Maar dat we zo verschillend zijn, dat maakte helemaal niets uit. Het was vaak juist verfrissend, omdat zij heel anders denken en dingen anders aanpakken dan ik. Ik ben echt een denker en raak soms helemaal verstrikt in mijn eigen gedachten. De training heeft mij geholpen om positiever te denken.
Het waren gewoon echt gezellige zondagen. Iedereen die graag meer zelfvertrouwen wilt raad ik aan om met de training mee te doen.

 

Danielle

meisje (16)

Heb je een vraag? Hier zit vast het antwoord tussen!

Waarvoor is het doelgesprek?
 

 

 

 

 

Tijdens het doelgesprek gaan we kijken aan welke doelen jij wilt werken tijdens de training. Ook kun je natuurlijk kennismaken met mij, Rosanne.
Na het doelgesprek mag je zelf kiezen of je mee wilt doen met de weerbaarheidstraining.

 

 

Ik durf eigenlijk niet in een groep. Wat nu?
 

 

Dit hoor ik heel vaak. Individueel kan veiliger aanvoelen voor je. Maar wanneer je met iets zit of ergens tegenaan loopt dat te maken heeft met het contact met leeftijdsgenoten dan  is het slim om dan juist voor een groepstraining te kiezen. Dit kan erg spannend zijn. Maar door dingen aan te gaan die spannend zijn groeit je zelfvertrouwen en verminderd je angst.

 

Waar komen de deelnemers vandaan?
 

 

 Beuningen is een dorp naast Nijmegen en ligt op 10 minuten rijden vanaf Nijmegen centrum. De training wordt gevolgd door tieners en jongeren uit Lent, Oosterhout, Valburg, Elst, Groesbeek, Wijchen, Winssen, Weurt, Ewijk, … opvallend genoeg komt 50% van de deelnemers van vrij ver weg (30 minuten tot 1 uur rijden!). De meeste deelnemers komen vanuit het zuiden: regio Oss, Veghel, Den Bosch, Eindhoven.

 

 

wat is een weerbaarheidstraining?
een weerbaarheidstraining maakt je weerbaarder. Dit kunt beter tegen een stootje en voelt je minder onzeker.
Alsof je een sterke boom bent die met zijn stam stevig in de grond staat. Wanneer het gaat waaien dan blijft hij gewoon staan. De wortels worden niet uit de grond gerukt.
Een ander woord voor de training is de assertiviteitstraining. Of cursus assertiviteit. Je durft te zeggen wat je vindt, voelt en denkt. Dat noemen we assertief.
Je kunt het ook een cursus noemen in plaats van een training. Cursus weerbaarheid. Of cursus assertiviteit. Wat jij wilt. Het maakt eigenlijk niet uit, als je er maar meer zelfvertrouwen door krijgt, toch? ūüôā

 

Staat je vraag er niet tussen?
 

 

Stel hem bij het doelgesprek.
Of laat je ouders mij mailen: info@psycholoogvankaathoven.nl

 

Hoe zit de ruimte eruit waar de training is?

 

Twijfel je nog of deze training ook voor jou geschikt is?

Juist als je  niet van groepen houdt is deze training geschikt voor je!

Veel deelnemers zien ertegen op dat het in groepsverband is. Maar dat is juist een goede reden om het wél te doen.
Je leert alleen wanneer je dingen doet die buiten je comfort-zone zijn. Door de dingen te doen die je (een beetje) spannend vindt ga meer zelfvertrouwen krijgen.

Deze training is zeker óók bedoeld voor tieners en jongeren die niet gepest worden!

Soms vragen tieners mij of de training alleen bedoeld is voor tieners die vroeger gepest zijn, of nog steeds gepest worden. Er zitten zeker tieners in die matig tot veel last hebben of hebben gehad van vervelend gedrag van leeftijdsgenoten (bv. op school), maar de meeste deelnemers hebben geen ervaring gehad met pesten of noemen ze dit niet zo.

De andere groepsleden hebben het beste met elkaar voor!

In de afgelopen jaren zaten de groepen vol met jongeren waarmee ik zo, als ik nog 15 was geweest, vrienden had willen worden. Met andere woorden: de jongeren hebben het beste met de ander voor, denken graag met elkaar mee en vinden fijn wanneer ze aardig gevonden worden door de groepsleden. Ik heb nog nooit deelnemers gehad die de intentie hadden om andere deelnemers een vervelend gevoel te geven.

Kom je van ver? Je bent niet de enige!

Veel deelnemers komen van ver, bijvoorbeeld regio Rotterdam, regio Utrecht, zelfs uit de regio Amsterdam komen er deelnemers naar de groepstraining.
Het kan dus een eindje rijden zijn, maar je kunt bij jezelf bedenken: ‚ÄėDe groepsbijeenkomsten duren 3 uur¬†dus het is de moeite waard om van ver te komen.
Het eindgesprek kan via skype, telefonisch of op de dag na de laatste groepsbijeenkomst. Dat scheelt weer een keer rijden!

Heb je vragen?

Kijk bij ‘ veelgestelde vragen’. Daar vind je waarschijnlijk antwoord op de vraag die je hebt.
Zo niet?

Neem gerust contact met mij op per mail (info@psycholoogvankaathoven.nl).

Denk je dat de weerbaarheidstraining ook wel iets voor jou is?
Leuk!

Je ouders kunnen hieronder op de button klikken om het gratis doelgesprek aan te vragen.
Het doelgesprek is met jou, en een of beide ouders en met mij, Rosanne.
Tijdens het doelgesprek gaan we kijken of de training ook jou kan helpen.
Na het doelgesprek beslist je zelf of je ook mee wilt doen met de training.
Het doelgesprek duurt 45 minuten en is in de praktijk (waar ook de training zal gaan zijn).