Over Erik die geen hamburger durft te bestellen.

Graag wil ik nu iets met je delen over een jongen (15 jaar) die de weerbaarheidstraining bij mij volgt.
Laten we hem Erik noemen.

Erik bracht in de groep zijn situatie in:
‘Ik bestel bij de mac altijd via het scherm waar je je bestellingen zelf in kunt voeren, daar voel ik mij het fijnst bij’.
Na wat doorvragen bleek dat hij het persoonlijk bestellen bij een baliemedewerker spannend vond, zeker als er nog wachtenden achter hem zouden staan.
Een andere deelnemer zei dat ze dat ook zou vinden: ‘Maar ik weet eigenlijk niet precies waarom’. 
We gingen in gesprek over wat deze situatie spannend zou maken.
‘Nou, vooral als ik dan van keuze verander. Dat ik dan ga twijfelen of ik toch niet iets anders wil bestellen, maar dit dan toch maar niet doe omdat het anders te lang duurt’.
‘Voor wie duurt het dan te lang?’ vroeg de co-trainer van de training aan de jongen.
‘Nou, ik wil niet dat de baliemedewerker zich dan gaat irriteren omdat ze dan steeds de bestelling moet aanpassen’.
En.. wat misschien nog wel erger is dat wanneer dan de persoon achter mij zich gaat irriteren. Met zijn ogen rollen of klakken met zijn tong, ofzo.’ 
‘Wie kan hierop reageren?’ vroeg ik aan de andere deelnemers.
‘Nou, weetje, je kunt gewoon denken: ze moet gewoon haar werk doen, of ze nu die ene extra minuut jou helpt of de volgende persoon, ze krijgt toch niet meer of minder betaalt of kan toch niet eerder of later naar huis’. 
‘Ja, oke, dat is wel zo natuurlijk… maar toch vind ik het niet fijn’. 
Een ander zei: ‘Wat je ook kunt denken is dat ze een opleiding daarvoor gehad hebben, ze hebben geleerd dat de klant koning is, dus ze willen jou als klant tevreden maken, de baliemedewerker gaat echt niet met haar ogen rollen’. 
Erik zei:
‘Ohja, de klant tevreden maken, dat is ook bij de bijbaan van mijn zus in de Jumbo.’

Erik zei: ‘Ja, het helpt wel een beetje om het zo te gaan zien.. maar dan die persoon achter mij, dat is geen medewerker, wat moet ik daar dan mee?’
‘ Ja, ik zou me dan ook heel ongemakkelijk voelen’, zei een andere deelnemer. ‘Ik weet ook niet hoe je daarmee om moet gaan’.
Een jongen zei: ‘Nou die persoon kent jou toch niet en je ziet de persoon nooit meer. Die persoon is jou na 1 minuut echt al vergeten hoor’.
De co-trainer zei: ‘Ja, en wat ook kan helpen is om te denken dat de persoon geïrriteerd is omdat hij ongeduldig is omdat hij graag zijn bestelling wilt doen. Het is niet persoonlijk tegen jou bedoelt.’
Een jongen: ‘Ja, en vaak doen ze het achter jouw rug om. Als ze je gezicht zien en denken ze ‘oh het is ook een mens’ en doen ze het niet zo snel’.
Ik vulde aan dat de mensen die hun irritatie zo openlijk uiten niet beseffen dat ze daarmee ervoor zorgen dat jij je de hele dag hierover gaat piekeren (wat het geval was bij deze deelnemer). Dat dit waarschijnlijk niet hun bedoeling was geweest. Zij zijn het moment waarschijnlijk al vergeten op het moment dat ze zelf aan de buurt zijn. Plus het zijn misschien mensen die dit vaker doen, dus dat het dezelfde mensen zijn die mij gaan bumperkleven op de snelweg.. 
‘haha, ja dat zou best kunnen..’
Iemand zei: ‘nu ik erover denk, denk ik dat ík ook wel zo iemand ben die zou kunnen gaan zuchten als het te lang duurt, maar ik zou niet willen dat die ander dan daarover de hele dag gaat piekeren natuurlijk… het is meer dat ik mijzelf dan even uit wil drukken…’
En zo ging het gesprek nog even verder.

Daarna hebben we de situatie uitgespeeld. Op verschillende manieren hebben we op een geïrriteerde wachtende persoon achter Erik gereageerd om te ervaren welke reactie voor Erik het beste werkt in deze situatie. 

De ‘beste’ reactie is diegene die JOU een zeker en goed gevoel achteraf geeft. Als dat is dat je het negeert, dan is dat jouw beste reactie. Als het is dat je omdraait en zeker en glimlachend zegt: ‘Ik ben eruit, wat zijn er zoveel keuzes zeg!’, dan is dat jouw beste reactie.

Erik gaf zichzelf de opdracht om binnen de komende 2 weken express bij de Mac bij de balie te gaan bestellen. Om zijn angst te overwinnen.

Heb jij ook een tiener die zich onzeker voelt in het contact met leeftijdsgenoten?
Gun jij dat je tiener zich zelfverzekerd voelt en zichzelf durft te zijn wanneer hij omgaat met klasgenoten en vrienden?

Je tiener is van harte welkom om mee te doen met de weerbaarheidstraining 12 tot 14 jaar of 14 tot 18 jaar.
De training start op verschillende data in 2019

Maak nu een afspraak voor een gratis doelgesprek en ik kijk samen met je tiener en jou als ouder of deze training ook jouw kind verder kan helpen.
Ga HIER naar de pagina met informatie over de weerbaarheidstraining en vraag daar het gratis doelgesprek aan.


Met vriendelijke groet,

Rosanne van Kaathoven