Vragenlijst groepstraining jongeren:

 

Deze vragenlijst hoort bij weerbaarheidstraining /assertiviteitstraining voor tieners / jongeren en jongvolwassenen  ‘Ik kom voor mijzelf op!’.

Deze vragenlijst is ontwikkeld door psycholoog Drs. Rosanne van Kaathoven.
De vragenlijst is vrij te gebruiken, wel op voorwaarde dat de bron vermeld wordt: www.psycholoogvankaathoven.nl

U kunt uw kind ook opgeven voor deze weerbaarheidstraining.

Er zijn groepen voor 12 tot 15 jaar, 15 tot 20 en 20 tot 25 jaar. Kijk op:
http://psycholoogvankaathoven.nl/weerbaarheidstraining-jongeren-nijmegen/

Op zondag 5 maart 2017 starten er nieuwe groepen in de regio Nijmegen.
Doet uw kind met ons mee?

 

Ik kom voor mijzelf op!

 

In de vragenlijst op de volgende pagina staan 21 uitspraken over hoe jij vindt dat je omgaat met anderen.

 

Wat moet je doen?

 

  1. Print deze vragenlijst uit
  2. Vul hem in. Gebruik de 5-puntsschaal (1: bijna nooit – 5: bijna altijd) om aan te geven in hoeverre de uitspraak op jou van toepassing is.
  3. Je kunt per vraag een kruisje invullen in één van de 5 hokjes: 1, 2, 3, 4 of 5.
  4. Het is belangrijk dat je eerlijk aangeeft wat echt jouw ervaring is en niet zoals je denkt dat jouw ervaring zou moeten zijn. En ook niet zoals jij denkt dat één of jouw beide ouders/verzorgers deze uitspraak over jou zou invullen. Het is echt jouw eigen idee!

Er is dus geen goed of fout antwoord. Succes!  

  1. Neem de vragenlijst mee naar de eerste bijeenkomst. Je kunt hem in een gesloten enveloppe doen. Ik (Rosanne) ga ze pas inkijken ná de eerste bijeenkomst, nadat iedereen naar huis is. Ik ga de antwoorden niet in de groep bespreken. Het is voor mij puur om te kijken hoe jij je voelt over het omgaan met leeftijdsgenoten.
  2. Wanneer je een of meerdere vragen niet begrijpt kun je aan je ouders vragen wat er met de vraag bedoeld wordt.

 

 

Vergeet niet je naam erop te schrijven 😊

 

 

Succes!

 

 

 

Naam:                                   1 = bijna nooit  en 5 = bijna altijd                          

   1         2         3       4         5

 1.       Ik durf te zeggen wat ik voel en wat ik denk.          
 2.       Ik kan handig contact maken met nieuwe mensen/bekenden.          
 3.       Ik weet hoe ik mijzelf op een handige manier bij een groep kan voegen.          
 4.       Wanneer ik iets niet begrijp kan ik om uitleg vragen.          
 5.       Wanneer ik iets niet wil kan ik dit duidelijk zeggen tegen de ander.          
 6.       Wanneer iemand mij op een onaardige manier kritiek geeft kan ik daar goed op reageren.          
 7.       Ik kan mijn mening goed verwoorden tegenover anderen.          
 8.       Wanneer iemand iets doet wat ik vervelend vind, kan ik ervoor zorgen dat de ander hiermee stopt.          
 9.       Wanneer ik laat merken dat ik iets niet leuk vind voel ik mij zelfverzekerd.          
 10.   Ik kan goed reageren op een onaardige opmerking.          
 11.   Ik voel mij rustig en zeker wanneer meerdere mensen mij aankijken.          
 12.   Wanneer ik alleen loop door de school of de stad voel ik mij rustig en zeker.          
 13.   Wanneer ik iets niet wil maar de ander blijft aandringen blijf ik gewoon mijn eigen mening houden.          
 14.   Wanneer iemand mij op een aardige manier zegt wat ik beter kan doen (=feedback geeft), dan kan ik daar goed mee omgaan.          
 15.   Wanneer ik in het middelpunt sta (bv. bij een presentatie) voel ik mij zeker en rustig.          
 16.   Wanneer ik het niet eens ben met een mening van iemand anders kan ik daar goed mee omgaan.           
 17.   Ik doe geen dingen tegen mijn zin in / ik ben moeilijk over te halen.           
 18.   Ik kan tegen de ander zeggen hoe ik het graag wil hebben.          
 19.   In een groep kan ik ervoor zorgen dat ik aandacht krijg van de anderen.          
 20.   Ik kan mijn grenzen goed aangeven en bewaken (bv. stop zeggen)          

Vragenlijst hoort bij weerbaarheidstraining /assertiviteitstraining voor tieners / jongeren en jongvolwassenen. Doe je ook met de groepstraining mee?

Er zijn groepen voor 12 tot 15 jaar, 15 tot 20 en 20 tot 25 jaar. Kijk op:
http://psycholoogvankaathoven.nl/weerbaarheidstraining-jongeren-nijmegen/