Ben je ouder van een kind tussen de 12 en 20 jaar?
Print onderstaande blog uit en leg hem op de kamer van je kind.

Vorige week schreef ik een blog met daarin tips om meer zelfvertrouwen te krijgen. Op deze blog kreeg ik een aantal positieve reacties dus heb ik besloten een 2de blog te schrijven met daarin tips om meer zelfvertrouwen te krijgen. Bij deze de volgende serie tips!

Tip 1

Maak van de spijt van vandaag een doel voor morgen.

Zodra je jezelf een zin hoort zeggen die begint met ‘ Ik wou dat ik..’  of ‘ Had ik maar..’ dan stop onmiddellijk. Herformuleer wat je wilde zeggen in een zin die begint met: ‘ Morgen heb ik de mogelijkheid om..’ of ‘Morgen ga ik..’

Tip 2

Vergeef jezelf plechtig voor een verkeerde beslissing

Laat schuld en spijt je eigenwaarde niet ondermijnen. Als je beseft dat je een verkeerde beslissing hebt genomen, zeg dan bijvoorbeeld tegen jezelf: Ik vergeef je.. Ik weet dat je die beslissing op dat moment met de beste bedoelingen hebt genomen. Laten we weer met een schoen lei beginnen.’ Elke keer dat de gedachte daaraan weer opkomt, herhaal je een simpel zinnetje als: ‘ We zijn weer met een schone lei begonnen.’ Of:’ Ik heb het mijzelf vergeven. Iedereen verdient een nieuwe kans. Ik dus ook.’ Als iemand anders erover begint, vertel je die persoon gewoon dat je jezelf hebt vergeven en dat het verleden tijd is.’

Tip 3

Koop een boekje met inspirerende citaten

Stop het in je zak of handtas. Elke keer dat je even niets te doen hebt lees je een of twee citaten om jezelf op te peppen.

Tip 4

Houd je ‘veranderspieren’ in vorm

Mensen met veel eigenwaarde houden van verandering, omdat ze erop vertrouwen dat ze het beste zullen maken van een nieuwe situatie. Onthoud echter dat dit een
kip-of-eikwestie is: hoe vaker jij de mogelijkheid hebt om goed met verandering om te gaan, des te meer je eigenwaarde groeit. Blijf daarom niet zitten wachten tot er zich een verandering voordoet en jij die kunt gebruiken om je zelfvertrouwen te vergroten. Nee: probeer in plaats daarvan elke dag ZELF een kleine verandering aan te brengen in je dagelijkse routine. Ga bijvoorbeeld tien minuten eerder van huis en neem een mooiere route; eet een gezondere lunch op een leukere plek; neem een halfuur de tijd voor een lekker boek met een verfrissend drankje alvorens iets te gaan doen dat ‘ moet’ zoals huiswerk.

Tip 5

Gebruik affirmaties

Affirmaties zijn korte positieve uitspraken die we regelmatig tegen onszelf zeggen. Je kunt ze gebruiken om jezelf een hart onder de riem te steken als je weet dat je in een moeilijke situatie terechtkomt of in een gezelschap waarin je je klein en ongelukkig voelt. Doe het zo mogelijk hardop, op een krachtige en assertieve manier. Ontspan je en glimlach terwijl je de woorden uitspreekt. Enkele voorbeelden zijn:

– Ik blijf rustig en vertrouw erop dat het goed komt;
– Ik houd van uitdagingen;
– Ik kan goed organiseren;
– Ik kan problemen oplossen;
– Ik leer van deze ervaring;
– Ik blijf mijzelf;
– Ik bepaal wat mijn gevoelens kan kwetsen en wat niet;
– Ik kan dit aan, wat er ook gebeurd.

Tip 6

Vertel over de keren dat je je goed voelde over jezelf

Weet je beste vriend(in) op welke momenten jij je goed voelde over jezelf? Dat je trots was? Tevreden? Een fijn gevoel had? Deel deze momenten met hem/haar.
Wat zijn de momenten waar je je sterker door gaat voelen wanneer je hieraan denkt?
Schrijf deze momenten ook voor jezelf op. In een periode dat je je onzeker en zwak voelt kun je deze trots-momenten erbij halen om jezelf weer kracht te geven.

 

Weerbaarheidstraining

Ben je vooral onzeker over situaties waarin je contact hebt met leeftijdsgenoten?
Misschien is het dan een goed idee om mee te doen met de weerbaarheidstraining!
In deze groepstraining leren tieners en jongeren (groep 12 tot 15 en groep 16 tot 20 jaar) verschillende vaardigheden om zich meer zeker te voelen in het contact met leeftijdsgenoten. Kijk hier voor meer informatie.

Wie ben ik?

Mijn naam is Rosanne (30 jaar), ik ben psycholoog en begeleid jongeren van van 12 tot 20 jaar die bij verschillende dingen vastlopen in hun leven. Dit kan van alles zijn: ze hebben iets vervelends meegemaakt, hebben moeite om met bepaalde mensen om te gaan, lopen tegen dingen aan in het contact met hun vrienden en/of in hun relatie of hebben het in specifieke situaties lastig (bv. bij het houden van een presentatie). Zoals je ziet zijn er veel hulpvragen waarbij ik jongeren kan begeleiden. Lees hier meer over therapie voor jongeren.

 

Je mag deze blog delen op social media of een reactie hieronder achter laten!

 

Voor ouders:
Ontvang maandelijks een video met tips voor ouders: