Verschil weerbaarheidstraining en sociale vaardigheidstraining:
Wat is het verschil tussen de weerbaarheidstraining en de sociale vaardigheidstraining?

In oktober 2016 starten de nieuwe groepstrainingen sociale weerbaarheid en sociale vaardigheden (SOVA) weer voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar.

Ik word regelmatig gebeld door ouders die hun kind op willen geven voor een groepstraining maar niet weten voor welke training ze moeten kiezen. Ze willen dan graag advies over de beste keuze. Nu kan ik hierop twee antwoorden geven.
1. U kunt ervoor kiezen om het aanmeldformulier van de sociale vaardigheidstraining in te vullen (die is namelijk meer uitgebreid dan die van de weerbaarheidstraining). Zet bij opmerkingen: ‘Graag advies of de SOVA of de weerbaarheidstraining meer passend is’. Wanneer ouders het aanmeldformulier uitgebreid invullen kan ik goed zien welke training meer passend zal zijn.
2. Hieronder geef ik een lijstje met de hulpvragen waarvoor kinderen in de voorgaande trainingen in beide groepen zaten. Mogelijk herkent u een hulpvraag bij uw eigen kind en kunt u dit op deze manier bepalen welke training meer passend zal zijn.

Overzicht aanmeldredenen die passen bij de SOVA training:
– Mijn kind weet niet goed hoe hij contact moet maken. Hij stelt zich te aanwezig op door enthousiasme en/of onzekerheid waardoor hij andere kinderen (zonder dat hij dit wil of doorheeft) minder ruimte geeft om ook dingen te vertellen/vragen.
– Mijn kind vind het lastig om met afwijzing om te gaan. Wanneer hij niet mee mag spelen gaat hij de discussie te lang aan (waarom kan ik niet mee spelen? wanneer wel?) waardoor kinderen hem vervelend gaan vinden. Hij vindt het moeilijk zijn afwijzing op een gegeven moment toch te moeten accepteren.
– Mijn kind accepteert geen afwijzing: hij doet gewoon mee zonder het te vragen of ook nadat hij afgewezen is.
– Mijn kind wilt graag kiezen wat er gespeeld wordt. Andere kinderen kunnen meedoen met wat hij wil. Hij zal de ander niet snel ruimte geven om ook iets te beslissen.
– Mijn kind vindt het lastig om voor zichzelf op te komen op een handige manier:
hij wordt snel boos en gaat dan schreeuwen, gemene dingen zeggen of gaat de ander pijn doen (schoppen, slaan).
– Mijn kind is erg gevoelig voor gemene en/of oneerlijke dingen. Hij kan dan snel boos reageren en het niet op een handige manier oplossen.
– Mijn kind kan het lastig vinden om grenzen van een ander kind te accepteren. Hij vindt dan iets zo leuk dat hij de signalen dat het andere kind het niet meer leuk vindt, negeert.
– Mijn kind kan door onzekerheid zich gaan gedragen als een clown. Hij denkt dan dat hij niet leuk genoeg is van zichzelf en gaat zichzelf dan anders voordoen dan dat hij is. Dit kan zijn door (vreemde) grappen te maken of door heel druk te gaan doen (springen, schreeuwen).
– Mijn kind vind het lastig om aan te geven hoe hij zich precies voelt en wat er precies gebeurd is.
– Mijn kind weet niet hoe hij op een handige manier moet laten merken dat hij boos is. Op de manier waarop hij nu laat merken dat hij ergens niet mee eens is krijgt hij dingen juist niet voor elkaar.

Overzicht aanmeldredenen die passen bij de weerbaarheidstraining:
– Mijn kind stelt zichzelf afwachtend op waardoor hij niet gekozen wordt of niet gevraagd wordt. Hij denkt dan dat ze hem niet leuk vinden en dit maakt hem onzeker.
– Mijn kind denkt dat anderen wel snappen dat hij iets niet leuk vindt en dat ze expres doorgaan, maar vaak is het voor de anderen helemaal niet duidelijk dat hij iets niet meer leuk vindt. Hij laat het niet horen/zien.
– Mijn kind is onzeker om initiatief te nemen bv. in het samenspelen. Hij laat de ander beslissen en vindt alles prima (op het oog, maar van binnen is hij er eigenlijk niet mee eens).
– Mijn kind geeft zijn grenzen onzeker aan waardoor de ander doorgaat en/of over zijn grenzen heengaat. Mijn kind begrijpt dit niet want dit zou hij zelf bij een ander nooit doen. Dit maakt hem verdrietig.
– Mijn kind vind het spannend om de beurt te krijgen, mijn kind kijkt liever toe.
– Mijn kind is onzeker over wat anderen van zijn mening vinden en houdt deze daarom liever veilig voor zichzelf.
– Mijn kind durft geen nee te zeggen omdat hij denkt dat ze hem daarom niet meer aardig zullen vinden.
– Mijn kind durft geen nee te zeggen omdat hij denkt dat ze toch niet naar hem zullen gaan luisteren. Hij denkt: laat maar.
– Mijn kind accepteert heel snel een afwijzing of een nee. Hij komt niet voor zichzelf op. Hij geeft snel op.
– Mijn kind heeft onzekere gedachten die hem belemmeren zoals ‘anderen kunnen het toch wel beter dan ik’.
– Mijn kind wilt graag laten merken wanneer hij ergens niet mee eens is maar durft dit niet zo goed. Hij weet ook niet hoe hij dit aan moet pakken.

 

Kort samengevat:
De weerbaarheidstraining is geschikt voor kinderen die MEER van zichzelf mogen gaan laten zien en horen. De sociale vaardigheden is geschikt voor kinderen die op een ANDERE MANIER meer van zichzelf mogen gaan laten zien en horen.

Staat uw aanmeldreden hierboven niet ertussen? Neem gerust telefonisch contact met mij op (0638350467) of per mail info@psycholoogvankaathoven.nl

 

Wat opmerkingen achteraf:

Nu is het zo dat bij iedere aanbieder van groepstrainingen de inhoud verschilt, dus het kan goed zijn dat wanneer ik een kind aanraad om mee te doen met de sova (sociale vaardigheidstraining), dat een andere praktijk/instelling de weerbaarheid zou aanraden. Of andersom.

 

Ik werk niet met een compleet uitgewerkte groepstraining.
De trainingen die ik in mijn praktijk aanbied heb ik zelf ontwikkeld door verschillende bestaande modules in een eigen jas te steken. Op basis van ervaring (wat werkt wel, wat werkt niet? wat hebben ze nog meer nodig? kan de stof die ik aanbied op een meer efficiënter, doelgerichter, aantrekkelijker, sprekender aangeboden worden?) verbetert de training ook weer elk jaar. Ook de feedback van kinderen en hun ouders de afgelopen jaren heb ik zeer gewaardeerd en zorgen dat de trainingen zich steeds blijven verbeteren.

 

Nieuwe weerbaarheidstrainingen voor kinderen in regio Nijmegen starten op:

maandag 2 april 2018 : groep leeftijd 7 tot 9 jaar
dinsdag 3 april 2018 : groep leeftijd 9 tot 12 jaar
Klik HIER voor meer info.

Is de sociale vaardigheidstraining meer geschikt? Klik dan HIER voor meer info.

Ontvang maandelijks een video met tips: Hoe krijgt mijn kind meer zelfvertouwen?