Planning sociale vaardigheidstraining
Leer samenwerken van de handige dieren!

De sociale vaardigheidstraining voor kinderen is ontwikkeld door kinder- en jeugdpraktijk Trotse Pauw. Deze training wordt gegeven door drs. Rosanne van Kaathoven (kinder- en jeugdpsycholoog).
Dit is een leidraad. Op basis van de hulpvraag en de leerdoelen van het kind zal de inhoud van training bepaald worden. Maar op deze manier kunnen ouders een idee krijgen van de inhoud:

Bijeenkomst 1 
Thema: Contact maken
Dier: de pauw
Leerpunten:
– Hoe maak je op een handige manier (als de handige pauw) contact met nieuwe kinderen?
– Wat zijn onhandige manieren (de grote en de kleine pauw) om contact met (nieuwe) kinderen te maken? Waarom werken deze manieren niet goed?
– Hoe voeg je je als een handige pauw bij kinderen die je al kent wanneer ze bv. een spelletje aan het doen zijn?
– Hoe voegen onhandige pauwen (grote en kleine pauw) zich bij andere kinderen? Waarom werken deze manieren niet goed?
– Hoe maak je een goede indruk op andere kinderen? (Vriendelijke en zekere lichaamshouding en mimiek)
– Hoe ziet een minder goede indruk eruit? Waarom zijn deze indrukken niet handig?

Bijeenkomst 2 
Thema: Samenwerken (leiden en volgen)
Dier: leeuw en kameel
Wanneer mensen met elkaar omgaan wisselen leiden en volgen zich af. Wanneer de ene persoon de rol van leider op zich neemt, dan zal de ander volgen. In een gelijkwaardig contact tussen 2 personen wisselen leiden en volgen zich af: eerst zal de ene persoon leiden en de ander volgen, daarna andersom.
Leerpunten:
– Hoe ziet het eruit als iemand leidt? Met andere woorden: wat zijn de taken/mogelijkheden van de leeuw?
-Hoe voelt het om de leeuw te zijn?
– Hoe ziet het eruit als je op een onhandige manier (grote leeuw en kleine leeuw) leidt? Hoe voelt het om de onhandige leeuw te zijn? Hoe reageert de kameel op de onhandige leeuwen?
– Hoe ziet het eruit als je op een handige manier leidt (handige leeuw)? Hoe reageert de ander op de handige leeuw? Hoe voelt het om de handige leeuw te zijn?
– Hoe ziet het eruit als iemand volgt? Wat zijn de taken/mogelijkheden van de kameel?
– Hoe voelt het om de kameel te zijn?
– Hoe ziet het eruit als je op een onhandige manier volgt (kleine kameel of grote kameel)? Hoe voelt het om een onhandige kameel te zijn? Hoe reageert de leeuw op onhandige kamelen?

Bijeenkomst 3
Thema: Samenwerken deel 2 (leiden en volgen) 

Dier: leeuw en kameel
Leerpunten:
– Oefenen met het afwisselen van beide rollen (leeuw en kameel)
– Oefenen met de handige vormen van de beide dieren.
– Wanneer zijn kinderen en volwassenen geneigd de onhandige kamelen en leeuwen te zijn?
– Wat zijn helpende gedachten om ervoor te zorgen dat je de handige leeuw en kameel wordt?

Bijeenkomst 4 
Thema: grenzen aangeven
Dier: bok
Wanneer iemand iets doet of zegt wat jij niet leuk vindt is het belangrijk dat je dit op een goede manier laat merken. Het is een goede manier wanneer je duidelijk en vriendelijk bent.
Leerpunten:
– Wat zijn grenzen? Wanneer geef je deze aan?
– Hoe geef je je grenzen op een onhandige manier (= grote of kleine bok) aan? Hoe ziet dit eruit? Hoe voelt dit? Wat is de reactie van de ander?
– Hoe geef je jouw grenzen op een handige manier aan? (= handige bok). Hoe ziet dit eruit? Hoe voelt dit? Wat is de reactie van de ander?
– Hoe reageer je als een handige bok op een onaardige opmerking van de ander?

Bijeenkomst 5 
Thema: gevoelens
Leerpunten:
– Wat zijn de 4 basisgevoelens? (boos, bang, blij verdrietig)
– Waarom hebben we deze gevoelens? Hoe voelen ze? Waar zitten ze in je lichaam? Wat doet jouw lichaam wanneer je een bepaald gevoel hebt?
– Hoe kun je handig omgaan met boze gevoelens?
– Hoe kun je jezelf beschermen tegen onaardige opmerkingen?

Bijeenkomst 6 
Thema: grenzen aangeven deel 2 en grenzen accepteren
Dier: bok en kameel
– Waarom moet je jouw grenzen op tijd aangeven?
– Wat doe je als iemand jouw grenzen niet accepteert?
– Oefenen met verschillende sociale situaties waarbij je jouw grenzen moet aangeven.
– Waarom kan het lastig zijn grenzen van iemand anders te accepteren?
– Onderhandelen: de grenzen van jou en de grenzen van de ander zijn allebei belangrijk.

Bijeenkomst 7 
Thema: omgaan met feedback (geven en ontvangen)
Dier: Havik

– Hoe kan je aardig reageren wanneer iemand zich verdrietig, boos of bang voelt?
– Hoe kan je als een handige havik aangeven dat je iets niet goed, mooi of juist vindt? En hoe doet de grote en de kleine havik dit? Waarom zijn deze manieren niet handig?
– Hoe kan je als een handige havik reageren wanneer iemand aangeeft iets van jou niet mooi, goed of juist te vinden? Hoe doen de grote en kleine havik dit? Waarom zijn deze manieren niet handig?
– Hoe praat je een ruzie uit?

Bijeenkomst 8 
– Oefenen met lastige sociale (conflict) situaties
Dieren: leeuw, kameel, havik, bok, pauw

– Oefenen met veelvoorkomende lastige of vervelende sociale situaties. Hoe pakken de kinderen deze nu aan? We oefenen met situaties waarbij kinderen omgaan met vervelend gedrag van de ander (bv. irriteren, pestgedrag of onaardige opmerking), verdrietige situaties (bv. afwijzing bij meespelen) en het omgaan met feedback (geven en ontvangen van negatieve (opbouwende) feedback).

 

Klik HIER voor de sociale vaardigheidstraining voor kinderen 5 tot 12 jaar.

Klik HIER voor de weerbaarheidtraining ‘Ik kom voor mijzelf op!’ voor kinderen van 7 tot 12 jaar