“Mijn kind vind het eng om naar een kinderfeestje te gaan. Hij zegt wel 20x dat hij niet wil gaan en dat ik hem ook niet mag overhalen.
Uiteindelijk kan ik hem er met heel veel moeite van overtuigen waarom hij wel moet gaan en spreken we af dat hij mij altijd kan bellen als hij echt naar huis toe wilt gaan.
Als we er eenmaal zijn vind hij het na 10 minuten al helemaal leuk en kan ik vertrekken. Ik word er zelfs door mijn zoon persoonlijk de deur uit geduwd! Achteraf zeg ik dan tegen hem: ‘zie je wel, het was helemaal niet nodig om bang te zijn voor het kinderfeestje, je vond het erg leuk!’
Mijn vraag aan jou is: Pak ik het op de juiste manier aan? Of kan ik dit beter anders aanpakken?”

Veel ouders stellen mij soortgelijke vragen. Ze ervaren dat hun kind iets spannend vindt maar willen hun kind graag motiveren toch de spannende situatie aan te gaan omdat ze weten dat hun kind het uiteindelijk ontzettend leuk zal gaan vinden.
Ook omdat ze hun kind willen leren dat, ook al vind je iets spannend, je het toch gewoon aan kunt gaan. Op deze manier leer je jouw kind dat de angst die ze voorafgaand aan een gebeurtenis hebben achteraf vaak niet terecht bleek.
Dit lijkt mij een handige instelling. Echter is het erg belangrijk om je kind op een goede manier te begeleiden bij het leren omgaan met spannende gebeurtenissen.

Natuurlijk is het advies dat ik aan ouders geef altijd afhankelijk van de manier waarop ze het nu aanpakken. Ik benoem de positieve punten van hun aanpak en geef ze mogelijkheden om hun aanpak te verbeteren.
De 4 punten aan feedback die ik de moeder op basis van deze korte informatie zou geven:

* Wanneer een kind iets spannend vind is het allereerst super belangrijk om de angst van je kind te erkennen. Je kunt dingen zeggen als: ‘Je vertelt met dat je het spannend vind om naar het kinderfeestje toe te gaan’, of ‘Ik zie dat je een beetje onrustig wordt als je praat over het kinderfeestje, vind je het misschien een beetje spannend om daarheen te gaan?’, of ‘Ik hoor dat je nu heel duidelijk tegen mij zegt dat je er zeker niet naar toe gaat. Wat ik weet is dat een kinderfeestje voor een kind van jouw leeftijd spannend kan zijn.’
* Het is belangrijk dat je een kind leert dat hij op zijn gevoel kan vertrouwen. Je kunt daarom beter geen dingen zeggen als ‘Je hoeft niet bang te zijn’  of, ‘zie je wel, je bent voor niets bang geweest’. Beter kun je zeggen: ‘Ik zie dat je het spannend vind om te gaan. Ik denk dat het wel jammer is wanneer je doordat je het spannend vind niet zal gaan’. Je kunt vragen aan je kind stellen om hem te laten inzien dat je situaties die spannend zijn toch kunt aangaan, zoals:
– ‘Denk je dat anderen kinderen naar een feestje gaan het soms ook spannend kunnen vinden?’
– ‘Kan je iets herinneren dat je ook spannend vond en dat je toen toch bent gegaan?’.
Bij deze laatste vraag is het belangrijk dat je jouw kind zelf laat nadenken over eerdere situaties. Wanneer je deze als ouder invult: ‘Weet je nog het kerstfeest bij ome Jan?…’ ben je een kind aan het overtuigen en dit werkt minder goed. Vaak werkt het zelfs averechts omdat je een kind dan uitdaagt om een tegenargument te bedenken. Je stimuleert op deze manier juist de angst van een kind, en dat is wat je juist niet wilt.
Wanneer kinderen zelf niets kunnen herinneren kun je vragen stellen zodat het kind toch zelf op de situatie komt, bijvoorbeeld: ‘Was er vorige week ook iets wat je spannend vond?’
* Het is een valkuil voor ouders om zelf met logische oplossingen te komen zodat het kind gerust aan een spannende situatie kan beginnen. De ouder in dit voorbeeld had zelf voorgesteld dat haar kind haar kan bellen wanneer het niet meer gaat. Het is beter om dit aan je kind zelf te vragen:
– ‘Wat zou jou kunnen helpen zodat je toch naar het feestje kan gaan?’
Vaak komen kinderen met heel andere ‘oplossingen’ dan die ouders verwachten, zoals ‘Ik neem mijn krachtsteen mee’. Wanneer je als ouder een oplossing oplegt dan leren kinderen niet te vertrouwen op hun eigen zelf oplossend vermogen en leren ze dat ze hun ouders nodig hebben om spannende dingen aan te kunnen gaan. Wanneer ze zelf een oplossing bedenken leren ze dat ze zichzelf kunnen helpen en niet afhankelijk zijn van hun ouder.
*Een laatste algemene tip om kinderen om te leren gaan met spannende situaties is:
Laat je kind meedoen met een sociale weerbaarheidstraining.
Op deze manier zien kinderen dat ze niet de enige zijn die bepaalde situaties spannend vinden en leren ze praktische vaardigheden die hen houvast geven om met spannende situaties om te gaan. Je kind kan bij mij meedoen met de weerbaarheidstraining.
Op dinsdag 18 oktober 2016 gaan de groepen 6 tot 8 en 9 tot 12 jaar weer van start in de regio Nijmegen na schooltijd. Lees hier meer over deze groepstraining.
Voor 4 tot 6 jaar klik dan hier.
Wilt jouw kind liever individueel begeleid worden met zijn hulpvraag klik dan hier.
Wil je als ouder graag wat handvatten in hoe je jouw kind kunt ondersteunen in het leren omgaan met zijn onzekerheden en angsten? Klik dan hier.

 

 

Vond je deze blog zinvol? Deel hem gerust op LinkedIn of Facebook!

 

 

 

 

 

 

 

Ontvang maandelijks een video met tips: Hoe krijgt mijn kind meer zelfvertrouwen?