Maartje zat  in 3 HAVO ,was net van school gewisseld en wilde weer van school wisselen.
Want haar school was STOM.

Maartje was een meisje van 15 die bij mij kwam omdat ze weer van school wilde wisselen.

Ze was minder dan 4 maanden daarvoor van school gewisseld, dus dit zou dan de 2de keer worden.

Haar ouders geloofden de eerste keer toen ze met school wilde wisselen eerst dat het inderdaad aan de stomme school me de stomme kinderen en de stomme leraren lag.
Want met Maartje was er toch zeker niets ´mis´.
Op de basisschool had ze altijd vrienden gehad, dus daar kon het niet aan liggen.

Toen Maartje binnen 4 maanden op de tweede school aangaf dat  ´deze school NOG stommer was!!´en ze boos was op haar ouders dat zij nu wel ECHT een leuke school voor haar moesten vinden, twijfelden haar ouders of ze weer hierin mee moesten gaan.

Haar moeder nam contact met mij op. Ze vroeg zich af of er misschien iets was in Maartje zelf wat ervoor zorgde dat ze op school haar plekje niet kon vinden.

De mentor had namelijk aangegeven dat het klimaat in de klas prettig was en dat de kinderen open stonden voor Maartje. Maar hij zag ook dat zij zichzelf terugtrok en niet bij de rest ging zitten in de pauze.

Ik zei dat het klonk alsof Maartje goed zou passen in de groepstraining die ik geef. Maar nee, zei moeder, ´groepen zijn niets voor haar, dat is juist wat ze moeilijk vindt, dan wil ze al helemaal niet komen´.
Ik gaf aan dat dit een reden was om dan juist voor de groep te kiezen, dat het aangaan van situaties die je spannend vind juist de manier is om te groeien.
´Nee, dat ga ik echt niet voor elkaar krijgen´, gaf haar moeder aan.

We spraken toen af dat Maartje individueel bij mij zou gaan komen.

De eerste keer dat Maartje bij mij kwam, durfde ze me niet aan te kijken,  en lag er een ´coole whatever-uitdrukking´ op haar gezicht.
Ze wilde haar jas graag aanhouden.

Ze zei: ja, ik ben hier omdat ze mij dus niet moeten. Nooit moeten ze mij. Ik snap niet wat er mis met mij is.´

De coole whatever uitdrukking in haar gezicht veranderde in een treurig neerhangend gezicht met vochtige ogen.

´En ik denk ook niet dat jij mij kunt helpen´.
Ze keek mij aan, met een hulpeloze blik in haar ogen, maar ik zag daarin toch wel een sprankeling hoop.

Ik vroeg ´wil je samen met mij gaan kijken of we ervoor kunnen zorgen dat jij je prettiger gaat voelen in de klas?´

Ze zei dat dit goed was. Dat ze geen andere keuze had. Want dadelijk zou ze van school wisselen en zou die ander misschien nog stommer zijn. En dat zou ze niet aankunnen.

De weken daarna zag ik haar wekelijks. We bespraken situaties op school waaruit ze concludeerde dat ´niemand haar mocht´. Ik probeerde samen met te onderzoeken of haar conclusies kloppend waren. Kon ze de situaties ook anders interpreteren?

Waren er verklaringen mogelijk voor een actie van een klasgenoot in plaats van ´hij mag mij niet´?

Na een paar individuele sessies ging ze wat positiever en genuanceerder denken. In plaats van zwart wit (of ze mogen me allemaal totaal niet OF ze mogen mij allemaal helemaal wel) kon ze zich voorstellen dat wanneer je iemand een prima klasgenoot vindt maar verder geen vrienden zou willen worden gewoonweg omdat je al genoeg vrienden hebt, dit niet betekent dat je dan diegene ´niet moet´.

We oefenden met situaties. Hoe reageer je wanneer je denkt dat er een groepje jongens een foto van je heeft genomen maar je niet weet of ze dit goed bedoelen of slecht? Ze was bang dat de jongens er ´loner´ onder zouden zetten en rond zouden gaan sturen.

Ze zei: ´Ja, zo met jou lukt het wel. Maar met ´echte mensen´ is het toch anders´.

Ik voelde dat dit het moment was om over de groep te beginnen.

Hoewel ze met haar armen over elkaar naar mij luisterde, was ze wel benieuwd wat ik over de groep zou gaan vertellen.

Ik vertelde dat in de groep allemaal tieners zitten die zich in het contact met klasgenoten of vrienden zich onzeker kunnen voelen. Iedereen op zijn eigen manier. En iedereen heeft zo zijn eigen onzekere gedachten en specifieke momenten die spannend of moeilijk voor ze zijn, maar ze hebben wel met elkaar gemeen dat ze zich graag zelfverzekerd willen voelen wanneer ze omgaan met klasgenoten en vrienden.

´We helpen elkaar verder. We denken met elkaar mee, we oefenen met elkaar situaties die spannend of moeilijk voor een of meer van ons zijn. Het kan verhelderend zijn wat iemand anders zou denken in eenzelfde situatie. Nu denk jij in een bepaalde situatie ´hij mag mij niet´, een ander zou misschien denken ´oh hij is even druk bezig, hij merkt niet dat ik er ook sta´. Dit kan een eye opener voor je zijn.
Dat je realiseert dat je dingen ook anders kunt zien.

Weet je nog de situatie dat je niet wist hoe je kon reageren toen je zei dat je dacht dat jongens een foto van je had gemaakt (en dat je niet wilde)? Nou, zulke situaties kun je inbrengen in de groep en gaan we bespreken en uitspelen. Zodat je weet hoe je dit een volgende keer kunt gaan aanpakken.´

Maartje luisterde het aan en zei toen: ´oke, ik wil het wel proberen. Wanneer begint het eigenlijk?´

3 MAANDEN LATER

Na afloop van de groepstraining (een kleine 3 maanden later) had ik met Maartje het eindgesprek.

Toen ze binnen kwam viel mij op dat ze rechter stond en een rustigere uitstraling op haar gezicht had.
Ze had het over de groep van de weerbaarheidstraining toen ze zei:
`Dit was de eerste keer dat ik echt ergens bij hoorde. Ik wist niet dat dat kon. Nu ik weet dat ik hierbij kan horen, dan kan ik dat ook ergens anders. Misschien niet overal, maar vast ook wel ergens anders bij.´

—–

Heb jij als ouder ook interesse in de weerbaarheidstraining voor jouw zoon of dochter?
Op zondag 14 april starten de nieuwe groepen weer. Er is een groep 12 tot 14 jaar (deze zit bijna vol) en er is een groep 15 tot 20 jaar (hier zijn nog 3 plekken beschikbaar).
Wil je kijken of deze groepstraining ook jouw tiener verder kan helpen?
Maak dan via de site een afspraak voor een gratis telefonisch doelgesprek om te kijken of deze training ook jouw kind verder kan helpen. Ga hier naar de pagina die gaat over de weerbaarheidstraining voor tieners:
http://psycholoogvankaathoven.nl/weerbaarheidstraining-jongeren-nijmegen