Graag stel ik mij even voor…

Mijn naam is drs. Rosanne van Kaathoven (1986) en ik ben werkzaam als kinderpsycholoog en jeugdpsycholoog. Ik begeleid kinderen met sociale en/of emotionele hulpvragen. In mijn praktijk in Beuningen geef ik individuele coaching en therapie aan kinderen en jeugd van 5 tot 21 jaar. In de regio Nijmegen (Beuningen) geef ik verschillende groepstrainingen aan kinderen en jeugd/jongeren.

Opleiding

Ik ben in 2011 afgestudeerd als psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Deze 5-jarige universitaire studie heb ik afgerond met de master klinische psychologie. Mijn afstudeeronderzoek deed ik naar sociale angst en depressie bij jongeren.
Daarna heb ik in 2012 eenjarige post-master basisopleiding tot cognitief gedragstherapeut voor kinderen en jeugdigen bij het Cure & Care Development in Arnhem gevolgd en afgerond.
Daarnaast heb ik een aantal trainingen gevolgd op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling bij kinderen, zoals de Rots en Water weerbaarheidstraining in Oudenrijn.
Bij het Social Skills Lab in Amsterdam heb ik een aantal trainingen gevolgd op het gebied van psychologische communicatie, namelijk: Groepstraining gespreksvaardigheden (sociale vaardigheden) en de groepstraining interviewtechnieken.
Overleg met collega’s vind ik erg belangrijk: ik neem deel aan 3 intervisie-groepen waar collega’s vanuit verschillende disciplines vertegenwoordigd zijn.
Aanvullende opleidingen gevolgd:
– EMDR (traumabehandeling kinderen en jeugdigen) bij open fields te Oudelande.
– hooggevoeligheid bij kinderen en jeudigen bij open fields te Oudelande.
– Sociale vaardigheden (gebruik van dieren) bij Kikcounseling in Montfoort.

Werkstijl en werkwijze

In het contact met kinderen en hun ouders vind ik het belangrijk toegankelijk en vertrouwelijk te zijn. Ik streef ernaar deskundige begeleiding te geven met een persoonlijke, vriendelijke en open benadering. Centraal staat het samenwerken met de ouders en hun kind aan een positieve verandering in het sociale en/of emotionele leven van het kind.

De probleemsituatie voor een kind inzichtelijk en begrijpelijk te maken zie ik als een uitdaging. Om aan te sluiten bij de belevingswereld van een kind maak ik situaties en problemen beeldend. Hiervoor gebruik ik diverse kaarten, opdrachten of tekeningen op papier, spelmateriaal, lichaamswerk, beeldende taal, fantasie en creatieve middelen.
Daarnaast vind ik het een uitdaging om kinderen te stimuleren hun eigen hulpbronnen te ontdekken en actief te werken aan een hulpvraag. Hoe kunnen wij samen ervoor zorgen dat jij je beter voelt in die situatie? Wat kunnen wij doen om te zorgen dat het de volgende keer wel lukt? Wat heb je nodig zodat jij het alleen kunt?
Behalve het stimuleren van een helpend zelfstandig oplossend vermogen, geef ik kinderen en jongeren ook veel tips en leer ze concrete praktische vaardigheden die ze toe kunnen passen in de lastige situatie. Vaak vinden kinderen het prettig een praktisch stappenplan te hebben met wanneer ze wat kunnen doen, zeggen en vooral denken in de lastige situatie. Want vaak zijn het belemmerende gedachten die zorgen dat je niet verder komt…

Werkervaring

– Als psycholoog i.o individuele therapie gegeven aan adolescenten met adolescentie gerelateerde problematiek, GGZ-instelling psyQ te Den Haag.
– Als co-trainer groepstrainingen gegeven binnen GGZ-instelling psyQ te Den Haag: stoppen met piekeren, moedergroep en communicatie-training.
– Medewerker bij de kindertelefoon. Verzorgen van gastlessen op basisscholen met hoofdthema: pesten.
–  Als assistent onderzoeker bijgedragen aan onderzoek naar behandelmogelijkheden van AD(H)D bij kinderen, Leo Kannerhuis in samenwerking met Universiteit van Amsterdam.
– Bekend met de methodieken: Ho! Tot hier en niet verder. (sociale weerbaarheidstraining), Je bibbers de baas! (faalangstreductie training), Goldstein Methode (sociale vaardigheidstraining) en Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om (sociale vaardigheidstraining).
– Op het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen verzorg ik al een aantal jaar de brugklastraining en de sociale vaardigheidstraining ‘handig communiceren’. 

Beroepsvereniging

Ik ben erkend en aangesloten bij de volgende beroepsvereniging voor psychologen:
het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP).

NIP