Coaching & therapie voor tieners en jongeren van 12 tot 21 jaar

Ben je tussen de 12 en de 21 jaar en heb je de behoefte met mij te praten over je twijfels, gevoelens/gedachten of problemen?
Je bent van harte welkom in mijn praktijk.

Waarvoor komen jongeren bij mij in coaching/therapie?

– Onzekerheid over zichzelf (zelfbeeld): ‘Ben ik wel goed of leuk genoeg zoals ik ben?’ of: ‘Ben ik raar, anders dan anderen?’
– Onzeker voelen in contact met leeftijdsgenoten (bv. terughoudend in de klas of terughoudend in het aangaan van nieuwe vriendschappen/contacten)

– Depressieve, sombere gevoelens: ‘Ik ben niet blij, ik voel me niet gelukkig.’
– Gevoelens van eenzaamheid: ‘Niemand begrijpt mij, niemand is zoals ik. Of: Niemand ziet mij zoals ik écht ben en zoals ik mij écht voel.’
– In een vriendschap of in meerdere vriendschappen ergens tegenaan lopen en niet goed weten hoe met deze situatie om te gaan: ‘Wat moet ik nu doen?’
– Verlies van een contact (vriendschap/relatie, scheiding ouders, verlies dierbare)
– Vervelende en/of verdrietige ervaring meegemaakt (bv. ongewenst seksueel contact, spijt van seksueel contact, pestervaringen, ervaringen met buitensluiten).
– Vastzitten in/aan een contact (bv. relatie met een partner die jou niet goed behandelt, maar van wie je ook houdt; een vriend(in) die je eigenlijk los wilt laten maar die je niet wilt kwetsen.
– Gevoelens van schuld, schaamte, spijt die jou in de weg zitten om blij met jezelf of met je leven te zijn.
– Gevoelens van boosheid, behoefte aan agressief gedrag.
– Niet altijd een prettig contact met een of je beide ouders: ‘Ze begrijpen mij niet’, of ‘ze houden geen rekening met mijn gevoelens’. Misschien heb je vaak conflicten met je ouders en kunnen jullie hier samen niet uitkomen.
– In het contact met een of je beide ouders, je zus/broer, stiefvader/moeder of iemand anders vastlopen: ‘Hoe kan ik hiermee omgaan?’
– Behoefte aan meer begrip voor jezelf: ‘Ik begrijp mijzelf niet, waarom doe ik dit? Waarom denk en voel ik mij zo?’
– Onzekerheid over uiterlijk
– Vragen of onzekerheid over seksuele gevoelens: ‘Is het wel normaal wat ik voel en denk?’
– Neiging tot vluchtgedrag zoals overeten/emotie-eten, gamen, drugsgebruik, alcoholgebruik, veelvuldige en wisselende seksuele contacten.
– Moeite met bepaalde keuzes en/of verantwoordelijkheden.

– Andere redenen…

In elk geval: hoe klein of groot de vraag of het probleem is waarmee jij zit: Ik luister graag naar jouw verhaal, denk graag met je mee aan wat jij kunt doen om je situatie positief te veranderen en je fijner te voelen over jezelf en/of de situatie waarin je zit.

Mijn visie op therapie voor jong(volwassenen) / jongeren

Wanneer je een probleem hebt of midden in een probleemsituatie zit kun je het gevoel hebben dat je niets aan de situatie kunt doen, ‘dat het nu eenmaal zo is’. Het nadeel van deze overtuiging is alleen dat deze je niet verder helpt. Wanneer je denkt dat jij niets aan jouw situatie kunt veranderen, zal er ook niets veranderen. Ook uit onderzoek blijkt dat het meer helpt om te kijken naar waar je wel invloed op hebt in plaats van het op te geven en te accepteren dat je nu eenmaal ongelukkig of ontevreden bent. Hoe verdrietig of moeilijk de situatie ook is waar je in zit, je hebt zelf (op een bepaalde mate) invloed hoe je met deze situatie omgaat. Ik probeer met je te kijken naar welke mogelijkheden jij zelf hebt om de situatie meer draaglijk en leefbaar te maken of, wanneer het mogelijk is, je probleem op te lossen. Soms is een probleem niet op te lossen en vraagt het leven van je een verdrietige of vervelende gebeurtenis te accepteren en, ondanks alles, toch verder te gaan met je leven.

Wat gaan we nu concreet doen?

Het ligt aan je hulpvraag wat we concreet in de sessies samen gaan doen. Natuurlijk zullen we met elkaar in gesprek gaan en gaan we samen onderzoeken wat er nu eigenlijk écht aan de hand is. Ik wil je graag goed kunnen begrijpen zodat ik je beter kan helpen. Wanneer het past probeer ik het gesprek op een leuke manier vorm te geven: bijvoorbeeld met kaartjes en andere materialen.
Afhankelijk van je hulpvraag gaan we naast het gesprek ook letterlijk in beweging.
Wanneer je vastloopt in bepaalde situaties kunnen we vaardigheden samen gaan oefenen. Dit kunnen bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden zijn zoals grenzen aangeven, feedback geven, een handige eerste indruk maken; maar ook emotionele vaardigheden zoals jezelf rustig maken op momenten dat je door jouw onzekerheid (angst) vastloopt, je boosheid op een handige manier gebruiken en tonen.
Het kan ook zijn dat ik je bepaalde oefeningen laat doen om je iets te laten ervaren: soms kun je betere inzichten krijgen over de invloed van je eigen gedachten en/of je eigen gedrag wanneer je iets ervaart en echt voelt (en er niet alleen maar over nadenkt en praat).
Wanneer je te maken hebt met een verlieservaring (verbroken vriendschap of relatie, scheiding ouders, verhuizing) gaan we proberen dit een plaatje te geven. We kunnen hierbij gebruik maken van creatieve middelen, maar ook de manier waarover je over een bepaalde ervaring denkt en praat kan je verlichting geven.

Werkwijze

Met jongeren werk ik vooral volgens de principes van de cognitieve gedragstherapie (CGT) en de ervaringsgerichte therapie.
Kort gezegd betekent CGT: Niet de situatie zelf, maar de gedachten die je over die situatie hebt, bepalen hoe jij je voelt. Naar deze gedachten ga jij je ook gedragen. Wanneer je bijvoorbeeld denkt: ‘Ik kan dit niet’, zul jij gedrag laten zien waardoor het je inderdaad niet gaat lukken. We gaan samen jouw denkpatroon meer helpend (positiever/realistischer) maken.
Daarnaast gaan we verschillende (praktische) vaardigheden trainen die jij nodig hebt om de situatie op te lossen, leefbaar te maken of te accepteren (een plaatsje te geven).
Lichaamsgerichte therapie betekent: bewust worden van de signalen die je lichaam je afgeeft en daar naar luisteren. We gaan dan letterlijk in beweging.

Hoe vaak? Wanneer?

De meeste individuele begeleidingstrajecten bestaan uit 6 tot 12 sessies (1 uur per sessie). We zullen eerst het intake gesprek hebben. Dit gesprek is met jou of met jou en een of je beide ouders. Op basis van het intakegesprek zullen we samen beslissen over hoeveel sessies we ongeveer nodig gaan hebben. Dit aantal kan je later altijd nog aanpassen, dat is geen probleem. Maar dan heb je een indicatie.

Groepstraining: Ik kom voor mijzelf op! 

Ik geef de groepstraining “ik kom voor mijzelf op!’ aan tieners en jongeren tussen 12 en 19 jaar.
Wil je liever voor jezelf op te komen?
Klik dan op de paarse knop voor meer informatie.

Wil je voor jezelf leren opkomen? Klik dan hier!

Referenties

Met toestemming van betrokkenen deel ik hieronder gedeelten van schriftelijke eindevaluatie.

“Ik was bang dat Rosanne hetzelfde zou zeggen als mijn ouders maar ze reageerde heel anders dan ik had verwacht. Ik had echt het gevoel dat zij achter mij stond en mij wilde helpen. Dat voelde heel fijn. Thuis gaat het nu ook veel beter. Mijn ouders doen nu ook anders tegen mij, heel fijn.” (meisje, 14 jaar).

“Je voelde voor mij als de grote zus die ik altijd gewild heb. Je was lief, maar ook streng. En dat was precies wat ik nodig had.” (meisje, 18 jaar).

“Ik hoefde mij helemaal niet te schamen over hoe ik mij voelde en wat ik dacht. Ik voelde mij op mijn gemak bij jou. Door je reactie besefte ik dat ik gewoon normaal was, dat was een hele opluchting. Met mijn moeder kan ik niet altijd alles bespreken, gewoon omdat ze mijn moeder is.” (geen toestemming voor vermelding leeftijd en geslacht).

“Door de vragen die je stelde ging ik er anders over nadenken over mijn leven. Je stimuleerde mijzelf uit te dagen en niet op te geven. Nu zijn we maanden verder en ik ben er weer. Ik ben weer terug.” (jongen, 17 jaar).

“Het fijnst vond ik de tips die ik kon gebruiken om nieuwe vrienden te maken. Ook vond ik het leuk dat ik opdrachten kreeg die ik moet doen op mijn nieuwe school. Ik moest bijvoorbeeld een meisje mee vragen naar de kantine als ik daar iets ging komen. Dat vind ik heel eng maar ja, het was nu eenmaal de opdracht, dus dan deed ik het maar. Uiteindelijk was het helemaal niet eng en juist gezellig!” (meisje, 12 jaar)

“Ik vond het ‘wit-boek’ bijhouden echt cewl. Je moet dan elke dag jezelf een paar complimenten geven, die mogen heel klein zijn. In het begin kon ik er maar eentje bedenken, toen zei Rosanne: ‘Ik weet er nog een. Je bent vandaag naar de sessie gekomen. Dat is ook een compliment waard!’. Dat vond ik wel grappig. Maar ze heeft wel gelijk. Dat ik kom zegt dat ik wil werken aan mijzelf, ik ga de confrontatie niet uit de weg.” (jongen, 16 jaar)

Ik stel mijzelf graag even voor!

Wilt uw kind graag coaching of therapie?

Ouder(s)/verzorger(s) kunnen een kind aanmelden voor coaching/therapie per mail.

Om een afspraak te maken voor het intake gesprek kunt u als ouder mailen naar: info@psycholoogvankaathoven.nl
In deze mail geeft u aan:
– leeftijd van uw kind
– thuissituatie (ouders samenwonend/gescheiden/samengesteld gezin)
– kort de aanleiding waarvoor u individuele begeleiding zoekt
– evt. (praktische) vragen/opmerkingen die u heeft

U kunt een afspraak maken voor het intakegesprek per mail: info@psycholoogvankaathoven.nl
U kunt niet telefonisch een afspraak maken. 

Per mail zal ik reageren met een aantal data mogelijkheden voor de intake.
Ook stuur ik in de bijlage het  Aanmeldformulier mee.
U kunt dit formulier uitprinten, invullen en meenemen naar de intake.

De algemene voorwaarden van de praktijk leest u HIER

Beschikbaarheid/ wachttijden

Onder schooltijd (10:00 tot 15:00) is er vaak ruimte op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag.  Na schooltijd (15:00 tot 19:00) is er beperkt ruimte. Doordat de tijden 15:00 tot 19:00 geliefd zijn, zijn deze tijden vaak het eerst ingevuld. Vaak is er wel plek na schooltijd, maar is er minder ruime keuze dan onder schooltijd. Informeer naar de huidige beschikbaarheid voor coaching/therapie buiten schooltijd.

Kosten en mogelijke vergoedingen

De intake duurt 1 uur en 1 kwartier en kost 75,-
De sessies duren 1 uur en kosten 62,-. 

Wanneer je aanvullend verzekerd bent kan het zijn dat de sessies volledig of grotendeels vergoed worden vanuit de aanvullende verzekering. Informeer voorafgaand aan de intake zelf bij je zorgverzekeraar hoeveel je vergoedt kunt krijgen.
Lees HIER meer over de vergoedingsmogelijkheden.

Groepstraining: Ik kom voor mijzelf op! 

Ik geef de groepstraining “ik kom voor mijzelf op!’ aan tieners en jongeren tussen 12 en 19 jaar.
Wil je liever voor jezelf op te komen?
Klik dan op de paarse knop voor meer informatie.

Wil je voor jezelf leren opkomen? Klik dan hier!