Met een afwijzing wordt bedoeld dat iemand het contact met jou heeft verbroken (bv. een verkering of vriendschap), of dat iemand je verzoek afwijst (bv. als je vraagt om af te spreken en de ander zegt nee). Aangezien we sociale wezens zijn en graag geaccepteerd worden door anderen (zeker wanneer we deze anderen zelf de moeite waard vinden!) dan kan dit ongelooflijk pijn doen. Je gaat misschien twijfelen aan jezelf en wordt onzeker om nieuwe vriendschappen of relaties aan te gaan. Of je durft niet meer zo gemakkelijk aan iemand iets voor te stellen (bv. om af te spreken), uit angst dat je weer ‘nee’ te horen krijgt.

Hieronder staan drie tips die jou kunnen helpen nadat jouw geliefde jullie verkering verbroken heeft of nadat jouw vriend(in) jullie vriendschap verbroken heeft).

Tip 1:

Wees na een afwijzing niet bang om terug te kijken.

Direct nadat je afgewezen ent merk je misschien dat je je gedraagt alsof er niets gebeurd is. Dat je een natuurlijke en helende reactie. Op de korte termijn werkt ontkenning als een bescherming tegen onhanteerbare pijn. Het geeft je lichaam de nodige ruimte om op adem te komen en zich te herstellen van de schrok. Maar om er volledig van te herstellen en je leven weer te kunnen hervatten zul je op een gegeven moment de gebeurtenissen onder ogen moeten zien.
Als je merkt dat je niet wilt terugkijken omdat je de pijn niet onder ogen kunt zien, is het zaak om jezelf een duwtje te geven. Als je een goede vriend of vriendin hebt met wie je het samen kunt doen, des te beter. Reserveer een bepaalde tijd om ongestoord belangrijke momenten uit de relatie door de praten. Gebruik foto’s of symbolische voorwerken, zoals cadeautjes van die dierbare persoon, om de herinneringen te doen herleven. Draai muziek die je met een speciale momenten associeert en laat de pijnlijke herinneringen weer naar boven komen.

Tip 2:

Uit je gevoelens na een afwijzing

Doe jezelf niet sterker of minder gekwetst voor dan je in werkelijkheid bent. Je hoeft je er niet voor te schamen: mensen die jij mooier, getalenteerder, zelfverzekerder vindt dan jijzelf bent, overkomt het net zo goed. Kijk maar naar bekende mensen. Net als zij mag jij je gevoelens uiten. Geef jezelf tijd en ruimte voor alles wat eruit moet. Laat de tranen stromen of sla op een kussen als je woede voelt. Soms heb je iets nodig dat helpt om je verdriet of boosheid eruit te laten komen zoals een verdrietige film of bepaalde muziek. Probeer je gevoelens niet te veroordelen of door iemand anders te laten veroordelen. Gevoelens willen gevoeld worden, daarom heten ze ook ‘gevoelens’. Als fysieke uitlaatklep niet mogelijk is kun je schrijven over wat er is gebeurd. Het maakt niet uit hóe je het op papier zet. Laat je gedachten en je pen gewoon de vrije loop en houd je niet in. Deze notities kun je later verscheuren of verbranden of begraven als je wilt. Ook kun je je ex een brief schrijven die je nooit zult posten.

Tip 3:

Laat je troosten door anderen na een afwijzing

Misschien vind je het vreselijk om te worden getroost. Misschien vind je het moeilijk troost te ontvangen omdat je vindt dat het bijvoorbeeld je eigen fout is dat je verkering mis is gelopen. En stel dat dit inderdaad het geval is, dan nog verdien je het om troost te mogen ontvangen. Ga op zoek naar een zorgzame, niet-veroordelende vriend(in). Misschien vind je iemand die jou een knuffel kan geven, maar het kan ook dat je iemand vind die jou liever troost door te luisteren of door advies te geven. Een warm bad of een warme kop thee kan ook troost bieden.
Als er niemand is om je te troosten vergeet dan niet dat jij jouw eigen beste vriend(in) bent. Jij kunt ook goed voor jezelf zorgen en jezelf troosten.

Auteur van deze blog:
Mijn naam is Rosanne van Kaathoven (30 jaar) en ik ben jeugdpsycholoog. Ik begeleid jongeren van 12 tot 20 jaar bij verschillende hulpvragen. Ik heb mijn eigen praktijk in Beuningen (naast Nijmegen). Kom je er alleen niet uit en wil je graag dat ik je help?
Je bent van harte welkom in mijn praktijk.
www.psycholoogvankaathoven.nl

Weerbaarheidstraining:
Wil je leren om beter om te kunnen gaan met afwijzing door leeftijdsgenoten?
Ik geef de weerbaarheidstraining ‘stevig in je schoenen’ aan tieners en jongeren van 12 tot 15 en 16 tot 20 jaar. De groepstraining start op zondag 30 oktober 2016. In 6 bijeenkomsten van 2,5 uur leren tieners en jongeren voor zichzelf opkomen, contact maken, grenzen stellen, omgaan met feedback (geven en nemen), omgaan met afwijzing, presenteren en nee zeggen. Na de training voelen jongeren zich rustiger en zelfverzekerder in het contact met leeftijdsgenoten.
Zie hier de link naar de training.

 

Voor ouders:
Ontvang maandelijks een video met tips voor ouders: