Ervaringen van deelnemers over de sociale weerbaarheidstraining
Stevig in je schoenen staan!
(12 tot 19 jaar

Aan het eind van de training vindt het individuele eindgesprek plaats met de deelnemers. In dit gesprek wordt onder andere besproken waarom ze meededen aan deze training en wat ze eraan gehad hebben. Hieronder staan van een aantal deelnemers (uit de groepen die plaatsvonden in 2015 en 2016) de antwoorden weergeven. De namen zijn aangepast. De antwoorden zijn zo goed mogelijk intact gehouden.

 

Tom (15)

Waarom deed je mee aan de training? Mijn moeder kwam met het idee om mij op te geven voor deze training. Mijn oude vriendengroep is een andere kant opgegaan dan dat ik wilde. In de pauze gaan ze opeens in de supermarkt blikjes jatten. Het voelde niet oké maar doordat ze er zo normaal over deden ging ik twijfelen: ‘Misschien was het toch niet zo erg’. Mijn ouders waren helemaal over de zeik, en toen realiseerde ik mij dat het toch wel een groot ding was. Ik ging twijfelen wat ik met mijn oude vrienden moest. Daarbij had ik in mijn nieuwe klas nog niet echt vrienden gemaakt. Dat wilde ik wel, maar het ging niet echt makkelijk.

Wat heb je gehad aan deze training?

Door de training ben ik anders gaan denken over nieuwe vrienden maken. Ik kwam erachter dat ik dit nog veel moeilijker vond dan ik dacht. Ik had in geen jaren meer nieuwe vrienden hoeven maken en toen kwam ik erachter dat ik mij hierover heel onzeker voelde: over hoe je vrienden moest maken enzo. Niet dat ik niet sociaal ben, want dan ben juist wel, maar toch. De dingen die je denkt als je jezelf iets voor hebt genomen zitten je toch in de weg. Wanneer ik bijvoorbeeld mijzelf had voorgenomen een paar jongens mee naar de MAC te vragen maar wanneer ze niet echt meteen reageerden als ik erbij ging staan, dan dacht ik al snel zo van: ‘laat maar, ze willen het vast niet’ of ‘Ze hebben vast zelf al genoeg vrienden, dus waarom zouden ze mij ook nog willen omgaan?’. Dat gaat nu echt een stuk beter. Ik denk nog vaak terug aan de bijeenkomst over positief denken en dan bedenk ik helpende gedachten die mij moed inspreken. Ook die rollenspelen over contact maken vond ik handig. Je denkt eerst zo van: ‘nou dat snap ik ook wel’, maar als je het dan gaat doen valt het toch tegen. Ik heb ook echt wat gehad aan die rollenspelen en denk daar ook nog vaak aan terug. Ik ben blij dat ik mee heb gedaan. Trouwens, met mijn oude vrienden ga ik niet meer om. Dat ging gewoon niet meer. Ik heb daar nu vrede mee. In mijn klas heb ik nu met een paar jongens wat contact. Ik kijk wel of ik met hen vrienden kan worden.

Maria (13)

Waarom deed je mee aan de training? Gewoon was het zoiezo handig voor mij, omdat ik mij vaak onzeker voel op school en bij hockey. Ik wilde mij meer zeker voelen. Maar vooral omdat ik soms echt niet wist hoe ik moest reageren. Bijvoorbeeld met samenfietsen van hockey: als ik de laatste was kreeg ik dat te horen en moest ik mijzelf echt verantwoorden en sorry zeggen enzo, maar als een ander de laatste was dan was dat gewoon oké. Ik vond dat niet eerlijk, ik werd er verdrietig van maar zei er niets van en slikte het gewoon. En nog meer situaties waarbij ik het gevoel had dat er niet eerlijk tegen mij gedaan werd. Dus als ik iets per ongeluk had gedaan werden ze boos maar bij iemand anders was het sneller zo van: ‘ja je deed het niet expres dus het geeft niet. Kan gebeuren’. Deze situaties maakte mij zo verdrietig maar ik deed er niets mee. Mijn ouders werden ook nog boos op mij dat ik niet voor mijzelf opkwam.

Wat heb je gehad aan deze training?

Heel veel!!! Ik vond het heel erg leuk en heb het gezellig gehad. Ik had elke keer zin om erheen te gaan. Ik weet nu wat ik kan zeggen wanneer ik het gevoel heb dat het niet eerlijk gaat. Ik voel mij ook veel sterker en durf voor mijzelf op te komen. Ik ben elke keer trots op mijzelf als ik iets durf te zeggen. Dan denk ik: ‘wow ik kan dit gewoon! En ze nemen mij dan nog serieus ook!’ Mijn ouders zijn ook trots op mij. Ik zie er nu niet tegenop als ik een ‘fout’ maak want ik heb nu veel meer zelfvertrouwen om voor mijzelf op te komen!

Kees (16)

Waarom deed je mee aan de training?

Mijn ouders hebben mij opgegeven. Ik vond het niet nodig, maar goed, ik dacht als zij het willen dan doe ik wel mee. Bij het intake gesprek viel het toch allemaal wel mee en ik vond het wel prima om mee te doen.

Wat heb je gehad aan deze training?

Meer dan ik had verwacht. Ik had gedacht dat het zo als op school zou zijn en best kinderachtig enzo, maar het was eigenlijk best prima. Ik vond dat grenzen aangeven handig. Met die situaties oefenen als anderen je irriteren of doorzeuren of buitensluiten. Ja, achteraf wel beter dat ik heb mee gedaan. Ook de groep was leuk, dat hielp natuurlijk ook. Ik snap nu ook wel beter waarom mijn ouders deze training een goed idee vonden.

Floor (14)

Waarom deed je mee aan deze training?

Ik vind het moeilijk om iets te zeggen als er mensen naar mij kijken. Bijvoorbeeld in de klas. Dan wil ik echt geen beurt en word echt rood. Ik wil dan het liefst onzichtbaar zijn. Ik wilde dit veranderen want het is niet handig. Ook met presentaties enzo, je moet wel.

Wat heb je gehad aan deze training?

Ik zal nooit een presentatrice willen worden, haha, maar ik durf nu wel sneller iets te zeggen. Vooral wanneer ik zelf kan bepalen wanneer en of ik iets zeg, dan merk ik dat ik dat nu beter kan. Dat ik eerder een vraag in de klas durf te stellen en minder bang ben dat anderen het een domme vraag vinden. Ik durf mijzelf ook bij mijn vriendinnen beter te laten zien. Dan zeg ik wat ik ergens van vind of stel ik uit mijzelf iets voor. Dat is echt iets nieuws voor mij, en ik vind het leuk dat ik dit opeens kan! Ook fijn om te horen dat iedereen in de groep wel ‘iets’ heeft. Niet dat we daar echt veel over gepraat hebben hoor, maar soms zei iemand daarover iets ofzo.

Simon (13)

Waarom deed je mee aan deze training?

In mijn klas zitten van die populaire jongens, ik wil bij hen horen. Verder zitten alleen van die kneuzen, daar wil ik niet bij horen. Die populaire jongens dagen mij uit, ze gaan mij echt lopen irriteren want ze weten dat ik reageer. Ik wilde leren dat ik minder snel daarop in zou gaan. Want als ik een speeltje voor hen ben willen ze natuurlijk ook geen vrienden met mij worden.

Wat heb je gehad aan deze training?

Niet meteen als rots te reageren, maar als boom. Ik merkte dat ik eigenlijk altijd als rots reageer en vaak echt niet wist hoe ik dan als boom moest reageren. Dan zag ik wat je dan kon doen en zeggen als een boom en dacht ik: wow, dat had ik zelf nooit bedacht. Maar dat is wel een goede manier! Ik probeer zelf nu vaker even tot rust te komen en na te denken voordat ik gelijk impulsief als een rots aangevallen en geïrriteerd reageer. Het lukt zeker nog niet altijd, maar wel een stuk beter dan eerst. De groep vond ik ook leuk. Jammer dat je dan nu elkaar opeens niet meer ziet.

Nathalie (13)

Waarom deed je mee aan deze training?

Ik voel me fijn met mijn vriendinnen in de klas, maar voor een groepje meiden ben ik een beetje bang. Niet dat ze mij pesten ofzo, maar ik durf gewoon niet te zeggen wat ik wel zou durven als zij er niet zouden zijn. Ik kan zeg maar niet echt mijzelf zijn. Ik ben ook steeds bezig met wat zij van mij denken en wat ze van mij vinden. Hierdoor doe ik dingen die ik eigenlijk niet wil doen. Of doe ik dingen niet die ik juist wel wil doen. Ik wilde mij minder laten beïnvloeden voor wat ik denk dat zij van mij denken.

Wat heb je gehad aan deze training?

Ik heb nog steeds liever dat zij niet in mijn klas zouden zitten, maar ik voel me minder bang voor hen. De bijeenkomst over positief denken vond ik handig. Ik vul vaak in wat zij denken, maar wie zegt dat zij tijd en zin hebben om over alles wat ik doe na te denken? Wanneer ik mij onzeker voel omdat ze in mijn buurt zijn let ik er op hoe ik erbij sta. Doordat ik zo ga staan waardoor ik mij zeker voel, helpt het echt. Ik voel mij dan zekerder en ben dan zeg maar minder bang voor wat ze zouden kunnen gaan doen. Ze doen eigenlijk ook nooit echt iets, maar dat is dan toch mijn gevoel.

Sam (14)

Waarom deed je mee aan deze training?

Soms doen mijn vriendinnen iets waarover ik jaloers wordt, of onzeker. Ze doen het vast niet expres maar ik durfde gewoon het niet tegen hen te vertellen. Soms deed ik ook dingen omdat ik anders bang was dat ze mij anders een zeur vonden, of saai ofzo. Dat voelde niet goed, ik wil gewoon mijzelf zijn.

Wat heb je gehad aan deze training?

Ik blijf meer bij mijzelf. Wie ben ik en wat voelt goed voor mij? Net zoals ik rekening houd met hun gevoelens, mogen zij ook met mijn gevoelens rekening houden. Als ik iets niet wil doen, nou dan is dat gewoon prima! Het gaat nu ook goed, ze vinden het gewoon oké als ik iets niet mee wil doen.

Claudia (14)

Waarom deed je mee aan deze training?

Op de basisschool ben ik erg gepest en had ik nooit vrienden. Op de middelbare school heb ik wel vrienden, iets wat ik nog steeds niet kan geloven en wat ik echt gek vind. Ik word niet gepest en het is leuk op school. Toch ben ik nog altijd elke dag bang dat het weer zo gaat worden als vroeger. Dat er opeens iemand iets over mijn verleden te weten komt en dat ik dan opeens weer gepest ga worden. Vroeger vonden kinderen mij raar omdat ik anders denk en doe. Nu heb ik vrienden die dezelfde interesses hebben en zij vinden mij dus zeker niet raar. Maar toch voel ik mij nog altijd bang dat ik opeens weer gepest ga worden. Ik wilde van dat gevoel af.

Wat heb je gehad aan deze training?

Ik realiseer mij dat ik leuk ben zoals ik ben. En dat ik gepest werd omdat kinderen mij niet begrepen en niet omdat ik niet deug of niet goed genoeg ben. Ik voel mij nu zekerder omdat ik nu weet wat ik kan doen mocht ik weer gepest gaan worden. Ik weet nu bijvoorbeeld wat ik kan doen als ik voor mijn gevoel buitengesloten wordt, of dat er over mij geroddeld wordt. Of dat ze stiekem iets afgepakt hebben, dat soort dingen die we in de rollenspelen gedaan hebben. Dat geeft een zeker gevoel. Hopelijk ga ik het niet nodig hebben natuurlijk.

Pieter (14)

Waarom deed je mee aan deze training?

Ik vond eigenlijk altijd alles wel prima. Het maakte mij allemaal niet zoveel uit. Mijn ouders zeiden steeds dat ik niet over mijzelf heen moest laten lopen maar ik zat er niet mee. Maar toen merkte ik dat ze soms best hard deden en alleen aan zichzelf dachten. Toen wilde ik er toch wel iets mee gaan doen.

Wat heb je gehad aan deze training?

Dat ik zelf de leiding kan nemen. Dat ik niet altijd gewoon maar mee hoef te doen maar dat ik zelf ook initiatief kan nemen. En nee kan zeggen. Dat voelde wel gek in het begin, ik dacht ‘wat ben ik in vredesnaam aan het doen’, maar het voelde wel goed. Ik neem mijzelf nu veel serieuzer.

Florian (12)

Waarom deed je mee aan deze training?

Ik ben best gevoelig. Als iemand chagrijnig tegen mij doet voelt het alsof het mijn schuld is, ook al weet ik dat het niet zo is. Ook als mensen boos zijn dan kan ik daar echt verdrietig over voelen, heel lang ook. Ik vat ook veel persoonlijk op. Dan voelt het alsof ik er wat had kunnen doen om het te voorkomen.

Wat heb je gehad aan deze training?

Eerder laten merken dat ik er last van heb. En het niet allemaal zo laten gebeuren dat ik er dan mee zit. Eerder mijn grenzen aangeven. Ook kwam ik erachter dat die mensen helemaal niet beseffen wat het met mij doet. En dat ze het niet zo bedoelen. Ik dacht altijd dat ze dat zelf wel zouden kunnen bedenken. Nu zeg ik er dus veel eerder iets van waardoor die ander rekening met mij kan houden.

Tobias (16)

Waarom deed je mee aan deze training?

Ik lach altijd maar een beetje mee terwijl ik het eigenlijk niet meer tof vind. Dat wilde ik veranderen.

Wat heb je gehad aan deze training?

Meer mijzelf blijven en mijn eigen pad volgen. Ik voel me nu veel zekerder over mijzelf en het voelt goed dat ik nu de keuzes maak die goed voor mij voelen en waar ik achter sta. Ik merk zelfs dat anderen mij als inspiratiebron gaan zien: dat anderen opeens ook gaan doen wat ik doe.

 

Wil je ook de training volgen? Kijk op de site voor meer informatie.
Er zijn groepen voor 12 tot 14 jaar, 14 tot 17 jaar en 16 tot 19 jaar.
In april 2018 starten er weer nieuwe groepen. Doe je ook mee?