Ben je tieners (12 tot 20 jaar) en wil je wel wat meer zelfvertrouwen?
Lees dan deze blog!

Ben je ouder van een tiener?
Print de blog dan uit en leg hem op zijn/haar bureau neer :)

Tip 1

Iedereen heeft kenmerken waarover we onzeker zijn. Dit kunnen uiterlijke kenmerken zijn, maar ook persoonlijke kenmerken (= over wie jij bent en/of wat jij kunt).
Heb jij ook kenmerken waarover jij onzeker bent?

Alle kenmerken waarover jij ontevreden en/of onzeker over bent zijn in te delen in 3 categorieën. Dat zijn deze 3:
– Zwakke kanten die je niet kunt veranderen;
– Zwakke kanten die je kunt veranderen, maar die de moeite daarvan niet waard zijn omdat je ermee kunt leven;
– Zwakke kanten die je wilt en kunt veranderen.

Bekijk van elk kenmerk waarover jij nu ontevreden of onzeker bent in welke categorie ze horen. Horen ze bij categorie 1? Dan is het aan jou de uitdaging om het kenmerk dat bij jou hoort te accepteren. Horen ze bij categorie 2? Dan heb je er zelf voor gekozen om deze niet te veranderen dus mag je je bij deze keuze neerleggen en hoef je jezelf er niet meer slecht over te voelen. Hoort ze bij categorie 3? Ga er dan mee aan de slag!

Lukt het je niet alleen om aan jezelf te werken? Vraag dan hulp aan je ouders, vrienden, je mentor of een professional (zoals een psycholoog).

Tip 2

Wanneer je een kenmerk hebt ontdekt die bij categorie 1 of 2 hoort dan kan het volgende je helpen om het te accepteren:
Bedenk wat de positieve kant van het kenmerk is waarover je ontevreden en/of onzeker bent.
Bijvoorbeeld:
‘Ik ben afwachtend maar daardoor kan ik juist goed inschatten of ik mij er prettig bij voel. Wanneer ik impulsief zou zijn zou ik mij misschien storten in situaties waar ik mij niet prettig bij voel.’
‘Ik praat niet zo veel maar daardoor kan ik wel goed luisteren en ik pik vaak dingen op die anderen zijn ontgaan’.

Ik ben benieuwd naar welke positieve kanten jij bij jouw kenmerken hebt gevonden!

Tip 3

Wanneer je een kenmerk in categorie 3 hebt geplaatst dan kun je deze opdracht gaan doen:
Vervang je negatieve oordeel door een positieve ACTIE. Je gaat jezelf echt uitdagen om dingen te veranderen waarover je ontevreden of onzeker bent.
bv: ‘ Ik wou dat ik niet zo lui en traag was’  vervang je door:
‘ Ik neem voortaan de fiets naar school’ of ‘ ik ga elke zaterdag mijn kamer opruimen’.
bv: ‘ Ik wou dat ik niet zo’n angsthaas was’ vervang je door:
‘ Ik ga elke week 3 x iets doen wat ik (een beetje) spannend vind om mijzelf uit te dagen. Elke keer dat dit gelukt is noteer ik dat in een speciaal boekje. Ik maak een lijst van 15 dingen die ik spannend vind, rangschrik ze van een beetje spannend naar super spannend en ga onderaan beginnen.’

Bij deze tip helpt het om deze lijst echt op te schrijven. Misschien kunnen je ouders of vrienden je wel erbij helpen zo’n lijst te maken. Lukt dit je niet alleen? Dan kun je hulp inschakelen van een professional zoals een psycholoog.

Tip 4

Beloon al je inspanningen!

Vergeet niet dat het belonen van inspanningen misschien nog wel belangrijker is dan het belonen van successen, aangezien een resultaat sowieso al een zekere vreugde of erkenning van anderen met zich meebrengt. Het proberen van iets dat moeilijk is (of het een beetje proberen) is al een feestje waard! Geef jezelf complimenten wanneer je een klein stapje hebt gemaakt in de richting naar een doel die voor jou uitdagend is. Bv. Wanneer je het houden van een presentatie spannend vindt, houd deze presentatie dan eerst voor een klein publiek (bv je vriendin) en wees trots op jezelf.

Tip 5

Ga op zoek naar jouw talenten!
Wanneer je erg onzeker bent over jezelf kan het zijn dat je een negatief zelfbeeld hebt. Dit betekent dat je vooral ziet wat er is jouw ogen allemaal niet goed is aan jou. Het is dan moeilijk om te zien wat er leuk of goed aan jou is! Herken je dit? Doe dan de volgende opdracht!
Vraag aan 5 mensen die belangrijk voor jou zijn en jou goed kennen of ze ieder 2 dingen op willen schrijven (mogen er ook 3 zijn) die ze leuk of goed aan jou vinden. Bijvoorbeelden: ‘ Je kunt je zusje goed wiskunde uitleggen’ of, ‘Je kunt goed met mij meedenken voor kledingadvies’ , of ‘Je kunt lekker koken’. Laat de mensen jouw talenten op 1 blad opschrijven en hang dit blad boven aan je bed.

 

Ben je vooral onzeker over situaties waarin je contact hebt met leeftijdsgenoten?
Misschien is het dan een goed idee om mee te doen met de weerbaarheidstraining!
In deze groepstraining leren tieners en jongeren (groep 12 tot 15 en groep 16 tot 20 jaar) verschillende vaardigheden om zich meer zeker te voelen in het contact met leeftijdsgenoten. Kijk hier voor meer informatie.

Je mag deze blog delen op social media of een reactie hieronder achter laten!

Ontvang maandelijks een video met tips: Hoe krijgt mijn kind meer zelfvertrouwen?